Show simple item record

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorKomsi, Annina
dc.contributor.authorKolsi, Emmi
dc.date.accessioned2021-06-15T06:16:09Z
dc.date.available2021-06-15T06:16:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76517
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin luetun ymmärtämisen yhteyttä lukumotivaatioon ala- ja yläkoulussa. Tarkoituksena oli täydentää tietämystä lukumotivaation yhteydestä luetun ymmärtämisen taitoon. Lisäksi selvitettiin, selittävätkö sukupuolierot lukumotivaation ja luetun ymmärtämisen taitotason yhteyttä. Lukumotivaatio määriteltiin lukuinnon eli lukemisen määrän ja tehtävää välttelevän käyttäytymisen kautta. Aineisto kerättiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa ja se koostui 1424 oppilaasta ja heidän äideistään. Luetun ymmärtämistä tarkasteltiin sen kehitystä kuvaavien taitotasoryhmien kautta: hyvät lukijat, kompensoivat lukijat, myöhään ilmenevät heikot lukijat ja heikot lukijat. Varianssianalyysillä selvitettiin lukumotivaation eroja luetun ymmärtämisen ryhmissä ja sukupuolieroja selvitettiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Tutkimus osoitti, että lukumotivaatio oli yhteydessä luetun ymmärtämisen taitoon hyvillä lukijoilla: hyvät lukijat -ryhmä luki kirjoja muita ryhmiä enemmän ja heillä esiintyi vähiten tehtävää välttelevää käyttäytymistä ala- ja yläkoulussa. Alakoulussa sukupuoli ei selittänyt yhteyttä luetun ymmärtämisen ja lukuinnon välillä, mutta 7. ja 9. luokalla hyvät lukijat tytöt lukivat kirjoja enemmän kuin muut ryhmät. Tehtävää välttelevä käyttäytyminen ei eronnut sukupuolten välillä. Lukuinto ei tämän tutkimuksen tulosten pohjalta näytä kuitenkaan selittävän luetun ymmärtämisen kehitystä niiden lasten kohdalla, joilla on ala- tai yläkoulussa haasteita luetun ymmärtämisessä. Tutkimus osoittaa siis tarpeen jatkaa tutkimustyötä etenkin muiden kuin alusta lähtien taitavina pysyvien tyttöjen ja poikien luetun ymmärtämisen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlukuinto
dc.subject.othertehtävää välttelevä käyttäytyminen
dc.subject.otherAlkuportaat-seurantatutkimus
dc.titleLukumotivaation yhteys luetun ymmärtämisen taitoon ala- ja yläkoulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153719
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright