Tapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa
Date
2012Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä tarkasteltiin taitoprofiileissa ilmeneviä samankaltaisuuksia ja eroja. Tapaustutkimukseen osallistujat olivat yhden keskisuomalaisen koulun oppilaita, jotka saivat osa-aikaista erityisopetusta lukutaitoon liittyvien haasteiden vuoksi. Analyysit pohjasivat neljällä testillä kerättyyn aineistoon.
Vaikka tutkimukseen osallistuneet neljä oppilasta suoriutuivat kaikki luetun ymmärtämistä arvioivissa testeissä keskimääräistä heikommin, heidän taitoprofiilinsa eivät olleet samanlaisia muiden taitojen osalta. Tulokset ovat yhdenmukaisia aiempien tutkimusten kanssa, joissa on havaittu heikoilla luetunymmärtäjillä olevan usein vaikeuksia myös lukemissujuvuudessa ja kuullun ymmärtämisessä sekä puutteita sanavarastossa. Myös aikaisemmissa tapaustutkimuksissa on havaittu yksilöllisesti rakentuvia taitoprofiileja. Tutkimuksen havainnot korostavat, että luetun ymmärtämiseen vaikuttavat monet eri taidot, eikä luetun ymmärtämisen strategioiden opetteleminen useinkaan riitä. Olisi tärkeää selvittää, mitä muita mahdollisia taitovajeita tai toisaalta vahvuuksia oppilaalla on ja millaisesta taitojen harjoittelusta hän eniten hyötyisi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
Hyväri, Heidi (2011)Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen ... -
Simple View of Reading Across the Transition from Kindergarten to Grade 1 in a Transparent Orthography
Silinskas, Gintautas; Gedutiene, Reda; Torppa, Minna; Raiziene, Saule (Routledge, 2024)Purpose: This longitudinal study investigated the simple view of reading (SVR) model and its cognitive basis in a transparent orthography of the Lithuanian across the transition from kindergarten to Grade 1. Method: The ... -
Reading outcomes of children with delayed early vocabulary : A follow-up from age 2–16
Psyridou, Maria; Eklund, Kenneth; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Pergamon Press, 2018)Background Delays in expressive vocabulary have been associated with lower outcomes in reading. Aim The aim is to conduct a long-term follow-up study to investigate if early expressive vocabulary delay (late talking) ... -
Tarkkaavaisuus- ja lukusujuvuusongelmien päällekkäistyminen toisella luokalla ja yhteys myöhempään lukusujuvuuden sekä luetun ymmärtämisen kehittymiseen
Ulvinen, Emmi; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko tarkkaavaisuus- tai lukusujuvuusongelmat tai niiden päällekkäistyminen toisella luokalla lukusujuvuuden tai luetun ymmärtämisen kehitystä kolmannella ja neljännellä ...