Lukumotivaation yhteys luetun ymmärtämisen taitoon ala- ja yläkoulussa
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin luetun ymmärtämisen yhteyttä lukumotivaatioon ala- ja yläkoulussa. Tarkoituksena oli täydentää tietämystä lukumotivaation yhteydestä luetun ymmärtämisen taitoon. Lisäksi selvitettiin, selittävätkö sukupuolierot lukumotivaation ja luetun ymmärtämisen taitotason yhteyttä. Lukumotivaatio määriteltiin lukuinnon eli lukemisen määrän ja tehtävää välttelevän käyttäytymisen kautta. Aineisto kerättiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa ja se koostui 1424 oppilaasta ja heidän äideistään. Luetun ymmärtämistä tarkasteltiin sen kehitystä kuvaavien taitotasoryhmien kautta: hyvät lukijat, kompensoivat lukijat, myöhään ilmenevät heikot lukijat ja heikot lukijat. Varianssianalyysillä selvitettiin lukumotivaation eroja luetun ymmärtämisen ryhmissä ja sukupuolieroja selvitettiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä.
Tutkimus osoitti, että lukumotivaatio oli yhteydessä luetun ymmärtämisen taitoon hyvillä lukijoilla: hyvät lukijat -ryhmä luki kirjoja muita ryhmiä enemmän ja heillä esiintyi vähiten tehtävää välttelevää käyttäytymistä ala- ja yläkoulussa. Alakoulussa sukupuoli ei selittänyt yhteyttä luetun ymmärtämisen ja lukuinnon välillä, mutta 7. ja 9. luokalla hyvät lukijat tytöt lukivat kirjoja enemmän kuin muut ryhmät. Tehtävää välttelevä käyttäytyminen ei eronnut sukupuolten välillä. Lukuinto ei tämän tutkimuksen tulosten pohjalta näytä kuitenkaan selittävän luetun ymmärtämisen kehitystä niiden lasten kohdalla, joilla on ala- tai yläkoulussa haasteita luetun ymmärtämisessä. Tutkimus osoittaa siis tarpeen jatkaa tutkimustyötä etenkin muiden kuin alusta lähtien taitavina pysyvien tyttöjen ja poikien luetun ymmärtämisen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29649]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ... -
Tapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa
Haiko, Riikka; Vainio, Anniina (2012)Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä ... -
Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
Hyväri, Heidi (2011)Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen ...