Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSayers, Dave
dc.contributor.authorLaulainen, Emilia
dc.date.accessioned2021-06-11T12:08:43Z
dc.date.available2021-06-11T12:08:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76466
dc.description.abstractMainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys vakuuttavien mainosten luomisessa sekä vuorovaikutuksessa yleisön ja markkinoijien välillä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon ja millä tavoin kolme suurinta videopelikonsolivalmistajaa, Playstation, Xbox, ja Nintendo, hyödyntävät televisiomainonnassaan erilaisia retorisia keinoja, sekä vertailla kyseistä kolmea valmistajaa keskenään määrällisen- ja laadullisen sisällönanalyysin sekä retorisen analyysin keinoin. Lisäksi aineistona tutkimuksessa käytettiin online-kyselyä, jolla kartoitettiin erilaisten retoristen keinojen ja mainosten erilaista merkitystä niiden vakuuttavuudelle. Aineisto koostui 14 mainosvideosta, sekä 215 kyselyvastauksesta. Tutkimuksessa selvisi, että TV-mainonnassa hyödynnetään monipuolisesti retorisia keinoja. Tavallisimpia keinoja olivat rakenteeltaan monimutkaisemmat keinot, kuten metaforat sekä kärjistys, joista valtaosa esiintyi visuaalisessa muodossa. Suurimmat eroavaisuudet retoristen keinojen käytössä identifioitiin Nintendon mainonnassa, joka hyödynsi epäsuoria vetoomuksia yleisön tunteisiin sekä julkisuuden henkilöihin. Kohdeyleisöllä oli hyvin poikkeavia mielipiteitä erilaisten retoristen keinojen käytöstä. Esimerkiksi vaikka kompleksisten retoristen keinojen on todettu lisäävän mainosten vakuuttavuutta, tutkimustuloksista selvisi, että rakenteeltaan liian monimutkaiset keinot vähentävät huomattavasti niiden pidettävyyttä. Lisäksi todettiin, että yleisön tunteisiin vetoaminen koettiin positiivisesti esimerkiksi samaistumisen ansiosta, kun taas julkisuuden henkilöitä hyödyntävät mainokset koettiin sävyltään lavastetuiksi ja epäluonnollisiksi. Jatkotutkimuksissa voitaisiin esimerkiksi käyttää havainnointia kyselytutkimuksen sijaan laajempien tulosten saamiseksi, sekä tutkia, käyttävätkö nämä yritykset samanlaisia keinoja muiden tuotteidensa mainonnassa.fi
dc.format.extent43
dc.language.isoen
dc.title“You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106113672
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysosuostuttelu
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysopelikonsolit
dc.subject.ysorhetoric
dc.subject.ysopersuasion
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoadvertising
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysogame consoles


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot