“To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mikä puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sekä internetin keskustelupalstojen keskeisestä asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskustelupalstoille julkaistujen keskusteluiden muodossa. Mainosviestien pääasiallinen tarkoitus on saada lukija sijoittamaan mainostettuun kryptovaluuttaan.
Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään retorisen analyysin avulla kryptovaluuttamainoksissa käytettyjä retorisia keinoja, sekä niiden tarkoitusta. Tutkimuksen aineisto koostui 10 eri kryptovaluutan mainoksesta. Yhteensä mainoksia oli 54. Mainokset kerättiin Redditin kryptovaluuttakeskusteluille omistetuilta alafoorumeilta. Kerätystä aineistosta
identifioitiin siinä esiintyvät retoriset keinot, jonka jälkeen ne kategorisoitiin ja niiden funktiot analysoitiin.
Analyysi osoitti, että neljä retorista keinoa esiintyi mainoksissa useimmiten. Nämä retoriset keinot olivat liioittelu, listaus, vertaus ja viittaus. Retorisia keinoja käytettiin mainostettujen kryptovaluuttojen ominaisuuksien, sekä yleisesti sijoitustilaisuuden korostamiseen. Retorisia keinoja käytettiin myös lukijan huomion herättämiseen.
Mahdollisena jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa tutkimus, jossa tarkastellaan vain yhden kryptovaluutan mainoksia, jolloin aineistona toimisi pidemmän aikavälin otanta. Näin ollen esimerkiksi käyttötarkoituksen tuoma uskottavuus, sekä mainoksien sijainti tarjoaisi uusia mahdollisuuksia erilaisten retoristen keinojen ja niiden tarkoitusten analysointiin
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
Laulainen, Emilia (2021)Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys ... -
Narratives of femininity as means of promotion : a case study on Dove's advertisement and audience responses
Mustonen, Tiina (2017)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää kohderyhmiensä palautetta mainontansa kehittämisessä houkuttelevammaksi yleisöilleen. Sosiaalisen median nousun myötä myös yritysten ... -
Building a personal political brand using Facebook and Instagram advertising
Puomisto, Tommi (2020)Tämän pro gradu -työn tavoite on lisätä ymmärrystä maksullisen Facebook- ja Instagram- mainonnan roolista henkilökohtaisen poliittisen brändin rakentamisessa brändin omistajan ja sisäisten sidosryhmien näkökulmasta ja täten ... -
The planning and implementation process of Programmatic Advertising campaigns in emerging markets
Tiet, Thanh; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2022)Programmatic Advertising has developed rapidly in recent years and becomes the driver of exponential growth in online advertising. Programmatic Advertising initially involved Programmatic Buying and gradually evolved to ... -
Rhetoric of the visual : metaphor in a still image
Lehtonen, Kimmo E. (University of Jyväskylä, 2011)