The state of our software
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ihmisen kyky symboliseen kommunikaatioon (kieli) ja konseptuaaliseen ajatteluun (mieli) erottaa meidät muista eläimistä. Kun kieltä ja mieltä käytetään sosiaalisesti ja lisätään yhteisön kokemuksista tiivistynyt viisaus, syntyy kulttuuri. Kulttuuri voidaan nähdä mekanismina, joka edistää yhteisön yhteenkuuluvuutta ydinperheen ulkopuolella. Sen lisäksi kulttuurin voidaan nähdä nostavan yksilön selviämismahdollisuuksia maailmassa tekemällä hänestä sosiaalisesti hyödyllisen, hyväksytyn ja halutun. Kulttuuri voidaan nähdä eräänlaisena lisäohjelmana (software), jota biologisiin ominaisuuksiin perustuva koneemme (hardware) pyörittää.
Osa kulttuurisesta ohjelmoinnista tapahtuu kouluissa oppiaineiden parissa sekä piilo-opetussuunnitelman kautta. Piilo-opetussuunnitelma tarkoittaa sitä mitä kouluissa opetetaan, mutta mitä ei näkyvästi julisteta opetettavan, esimerkiksi asenteita ja käyttäytymistä.
Kielenopetuksella ja kulttuurisen tiedon siirrolla on tunnettu yhteys. Opetusmateriaalit antavat jonkinlaisen kuvan kohdekielen kulttuurista, välittävät arvoja, asenteita, ja niin edelleen.
Tässä tutkimuksessa tutkin suomalaista englannin tekstikirjaa lukiotasolta. Tavoitteenani oli löytää millaista kulttuurista tietoa / ohjelmointia kirja sisältää a) kulttuurisen tiedon muodossa ja b) piilo-opetussuunnitelman muodossa.
Keräsin tekstimuotoista dataa kirjan pääluvuista (Key Texts) ja analysoin dataa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Muodostin datasta 7 temaattista kategoriaa järjestääkseni ja kuvatakseni löydoksiäni:
1. Individualismi (Individualism)
2. Kulttuurinen itsetietoisuus (Cultural self-consciousness)
3. Psykologisaatio (Psychologisation)
4. Globaali yhtenäisyys (Global unity)
5. Konservatiivinen ääni (Conservative voice)
6. Mikä on suosittua on hyvää (What is popular is good)
7. Tulevaisuus (The future)
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
Laukkanen, Otto (2017)Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia ... -
'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools
Piironen, Anna-Reeta (2004) -
Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks
Laakkonen, Ilona (2007) -
Textbooks as ‘Neoliberal artifacts’ : a critical study of knowledge-making in ELT industry
Nizamani, Asma; Shah, Waqar Ali (Routledge Taylor & Francis Group, 2022)The present study examined the traces of neoliberal ideology in O-level English language textbooks taught in elitist private schools in Pakistan that follow the UK-based international educational system administrated by ...