Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorLahdenpää, Reima
dc.date.accessioned2021-06-10T07:45:47Z
dc.date.available2021-06-10T07:45:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76415
dc.description.abstractIhmisen kyky symboliseen kommunikaatioon (kieli) ja konseptuaaliseen ajatteluun (mieli) erottaa meidät muista eläimistä. Kun kieltä ja mieltä käytetään sosiaalisesti ja lisätään yhteisön kokemuksista tiivistynyt viisaus, syntyy kulttuuri. Kulttuuri voidaan nähdä mekanismina, joka edistää yhteisön yhteenkuuluvuutta ydinperheen ulkopuolella. Sen lisäksi kulttuurin voidaan nähdä nostavan yksilön selviämismahdollisuuksia maailmassa tekemällä hänestä sosiaalisesti hyödyllisen, hyväksytyn ja halutun. Kulttuuri voidaan nähdä eräänlaisena lisäohjelmana (software), jota biologisiin ominaisuuksiin perustuva koneemme (hardware) pyörittää. Osa kulttuurisesta ohjelmoinnista tapahtuu kouluissa oppiaineiden parissa sekä piilo-opetussuunnitelman kautta. Piilo-opetussuunnitelma tarkoittaa sitä mitä kouluissa opetetaan, mutta mitä ei näkyvästi julisteta opetettavan, esimerkiksi asenteita ja käyttäytymistä. Kielenopetuksella ja kulttuurisen tiedon siirrolla on tunnettu yhteys. Opetusmateriaalit antavat jonkinlaisen kuvan kohdekielen kulttuurista, välittävät arvoja, asenteita, ja niin edelleen. Tässä tutkimuksessa tutkin suomalaista englannin tekstikirjaa lukiotasolta. Tavoitteenani oli löytää millaista kulttuurista tietoa / ohjelmointia kirja sisältää a) kulttuurisen tiedon muodossa ja b) piilo-opetussuunnitelman muodossa. Keräsin tekstimuotoista dataa kirjan pääluvuista (Key Texts) ja analysoin dataa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Muodostin datasta 7 temaattista kategoriaa järjestääkseni ja kuvatakseni löydoksiäni: 1. Individualismi (Individualism) 2. Kulttuurinen itsetietoisuus (Cultural self-consciousness) 3. Psykologisaatio (Psychologisation) 4. Globaali yhtenäisyys (Global unity) 5. Konservatiivinen ääni (Conservative voice) 6. Mikä on suosittua on hyvää (What is popular is good) 7. Tulevaisuus (The future)fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othermind
dc.titleThe state of our software
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106103624
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoevoluutio
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysopiilo-opetussuunnitelmat
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoevolution
dc.subject.ysoculture
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysohidden curriculums
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot