Esimiehen tunnejohtaminen sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää millaisena esimiehet näkevät tunteiden roolin työssä, millaiset tekijät ovat tunnejohtamisessa merkityksellisiä sekä millaisia tunnejohtamisen käytäntöjä esimiehet kuvaavat. Tutkimuksessa pyrittiin rakentamaan käsitteellistä ymmärrystä vähän tutkitusta tunnejohtamisen ilmiöstä.
Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Toimijuusjohtaminen ja tunteet työssä –tutkimushanketta. Hankkeessa tarkastellaan esimiesten ja henkilöstön kokemuksia toimijuusjohtamisen käytännöistä, edellytyksistä ja toteutumisesta yhdessä sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui organisaatiossa työskentelevän viiden esimiehen teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset antoivat tietoa tunteiden roolista työssä ja työyhteisössä sekä kuvasivat esimiesten omassa työssään käyttämiä tunnejohtamisen käytäntöjä. Tunteiden rooli nähtiin moninaisena kokonaisuutena, johon kuuluivat niin myönteiset kuin kielteiset tunteet sekä esimiesten ja henkilöstön kokemat tunteet esimiesten näkökulmasta. Työ sosiaali- ja terveysalalla ja kolmivuorotyön luonne vaikuttivat siihen, että tunteilla nähtiin olevan iso rooli työssä. Tunnejohtamisen käytäntöinä haastatellut esimiehet kuvasivat henkilöstön tunneilmaisujen sallimisen, henkilöstön tunteiden tunnistamisen ja huomioimisen, henkilöstön tunteisiin reagoimisen, esimiehen omien tunteiden johtamisen ja tunnejohtajuuden opettelun sekä omien persoonallisuuspiirteiden käytön osana tunnejohtamista.
Tutkimuksemme vahvisti aiempaa tutkimustietoa tunteiden merkityksestä ja kumosi osittain vanhoja käsityksiä johtajuudesta ja tunteista työssä sekä mahdollisti tunnejohtamisen käsitteellistämisen tunnejohtajuuden malliin pohjautuen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys milleniaalityöntekijöiden organisaatioon kiinnittymisessä
Vilokkinen, Saara (2020)Tämän maisterintutkielman tutkimustehtävänä oli ymmärtää ja kuvata tietotyötä tekevien milleniaalityöntekijöiden eli vuosina 1982-1995 syntyneiden käsityksiä ja kokemuksia siitä, miten työyhteisössä tapahtuva viestintä ja ... -
Työhyvinvointi esimiehen kokemana
Hurskainen, Hannele (2022)Työhyvinvoinnin johtaminen on tärkeimpiä asioita organisaation toiminnassa. Sen kehittäminen on merkittävin yksilön työhyvinvointia lisäävä tekijä, joten siihen panostaminen on sijoitus yrityksen tulevaisuuteen. Tässä ... -
Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
Riikonen, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena oli tunteet huomioiva johtaminen. Diskursiivisen lähestymistavan avulla tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lähijohtajat puhuivat tunteista ja tunteiden johtamisesta. Lähijohtajien puheen ... -
Työn tuunaamisen profiilit sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa : yhteydet työhyvinvointiin
Luhtinen, Vilma; Immonen, Anu; Mäkikangas, Anne; Huhtala, Mari; Feldt, Taru (Tyoelaman tutkimus, 2021)Työn tuunaaminen on oma-aloitteista työn kehittämistä työn voimavaroja ja vaatimuksia muokkaamalla. Tutkimme, millaisia tuunausprofiileja voidaan löytää kolmesta erilaisesta tuunaustavasta, jotka olivat työn voimavarojen ... -
Tunnetoimijuus ja sen tuki työssä
Hökkä, Päivi; Ikävalko, Heini; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Nordling, Aku (2020)Tunteiden keskeinen merkitys työssä tiedetään jo hyvin. Kuitenkin siitä, minkälaisten mekanismien ja prosessien kautta tunteet organisaatioissa vaikuttavat ja miten näitä voidaan edistää, tiedetään vielä vähän. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.