Show simple item record

dc.contributor.advisorSoini, Anne
dc.contributor.authorOikarinen, Veera Stina
dc.contributor.authorMeckelborg, Maria
dc.date.accessioned2021-06-09T09:21:08Z
dc.date.available2021-06-09T09:21:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76389
dc.description.abstractTutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. Lisäksi tutkimme, millaisia fyysisen aktiivisuuden mahdollistavia sekä rajoittavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa on opettajien mukaan. Tutkimme myös, miten lasten osallisuus opettajien mukaan näkyy toiminnassa, ja miten se vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksemme on laadullinen ja siinä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusotetta. Keräsimme aineistomme haastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen opettajaa teemahaastatteluilla. Aineistoa on analysoitu teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Opettajat näkivät usein omaehtoisen leikin intensiteetiltään raskaampana kuin ohjatun toiminnan. Opettajien mukaan lasten fyysistä aktiivisuutta jouduttiin rajoittamaan vähemmän ulkona. Lapset olivat opettajien mielestä sitoutuneempia toimintaan, kun olivat saaneet itse siihen vaikuttaa. Myös fyysisen aktiivisuuden intensiteettitaso heidän mukaansa kasvoi, kun lapset olivat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa.Tutkimuksemme tuloksista ilmenee, että lasten fyysinen aktiivisuus lisääntyisi enemmän ulkoiltaessa. Myös omaehtoisen leikin sekä osallisuuden mahdollistaminen lisäisi lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä, sillä tulosten mukaan lapset liikkuvat enemmän, kun ovat saaneet itse vaikuttaa toimintaan. Opettajan tarkkojen suunnitelmien sijaan suuntaa antavien suunnitelmien tekeminen antaa lapsille enemmän vaikutusmahdollisuuksia toiminnan toteutukseen.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106093601
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoleikit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record