Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. Lisäksi tutkimme, millaisia fyysisen aktiivisuuden mahdollistavia sekä rajoittavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa on opettajien mukaan. Tutkimme myös, miten lasten osallisuus opettajien mukaan näkyy toiminnassa, ja miten se vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksemme on laadullinen ja siinä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusotetta. Keräsimme aineistomme haastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen opettajaa teemahaastatteluilla. Aineistoa on analysoitu teoriasidonnaisella
sisällönanalyysilla. Opettajat näkivät usein omaehtoisen leikin intensiteetiltään raskaampana kuin ohjatun toiminnan. Opettajien mukaan lasten fyysistä aktiivisuutta jouduttiin rajoittamaan vähemmän ulkona. Lapset olivat opettajien mielestä sitoutuneempia toimintaan, kun olivat saaneet itse siihen vaikuttaa. Myös fyysisen aktiivisuuden intensiteettitaso heidän mukaansa kasvoi, kun lapset olivat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa.Tutkimuksemme tuloksista ilmenee, että lasten fyysinen aktiivisuus lisääntyisi enemmän ulkoiltaessa. Myös omaehtoisen leikin sekä osallisuuden mahdollistaminen lisäisi lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä, sillä tulosten mukaan lapset liikkuvat enemmän, kun ovat saaneet itse vaikuttaa toimintaan. Opettajan tarkkojen suunnitelmien sijaan suuntaa antavien suunnitelmien tekeminen antaa lapsille enemmän vaikutusmahdollisuuksia toiminnan toteutukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ja sillon ku saadaan setelit possuun, sillon saadaan ainakin päättää" : 5-vuotiaiden lasten näkemyksiä osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Puhakainen, Tiiu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyi 5-vuotiaiden lasten haastatteluissa, sekä ilmenikö tyttöjen ja poikien haastatteluissa eroja liittyen osallisuuteen. Tutkimuksessa käytetyt ... -
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
Saari, Saila (2020)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia ... -
"Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
Koitto, Emma (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla ... -
Videorikasteiset haastattelut ikkunana lasten vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa
Hanhikoski, Essi; Laakso, Mari; Koivula, Merja; Sevon, Eija (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2023)Lapsille varhaiskasvatus on tärkeä vertaissuhteiden konteksti, jossa vertaissuhteita ja niihin liittyviä sääntöjä ja normeja luodaan, säännöistä neuvotellaan ja niitä myös rikotaan. Lasten näkökulmasta ryhmän jäsenyys sekä ...