Varhaiskasvatus muuttuu, muuttuvatko arvot? : varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien arvoperustat vuosina 1975–2018
Suomalaisessa hyvinvointivaltiossa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet myös varhaiskasvatukseen esimerkiksi valtakunnallisen ohjausjärjestelmän muutoksina. Varhaiskasvatus ja sen yhteiskunnallinen merkitys on muuttunut. Tässä tutkimuksessa rakennettiin kuvaa siitä, millaisia arvoja varhaiskasvatuksen tavoitteisiin sisältyy ja miten nämä arvot ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, ja tutkimusaineistona olivat suomalaisen varhaiskasvatuksen valtakunnalliset opetussuunnitelmat aikaväliltä 1975–2018. Analyysin kohteeksi valittiin opetussuunnitelmien kasvatus- ja opetustavoitteet, ja niitä tarkasteltiin Schwartzin arvoteoriaan nojautuen. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet myös varhaiskasvatuksen pedagogisten tavoitteiden sisältämiin arvoihin. 1970- ja 1980-lukujen opetussuunnitelmat ovat arvoperustaltaan yhteisökeskeisiä, kun taas vuoden 2018 VASU on arvoperustaltaan yksilökeskei-nen. Kyseisessä dokumentissa yksilökeskeisyys näkyy ilon ja virikkeisyyden sekä itseohjautuvuuden arvojen korostumisena. Lisäksi havaittiin, että lähiyhteisöön kohdistuva avuliaisuus, kiitollisuus ja yhteisvastuu on jätetty uusimmassa opetussuunnitelmassa vähäiselle huomiolle. Sen sijaan dokumentissa korostetaan lähiyhteisön moninaisuutta. Tutkimus osoittaa, että institutionaalisen varhaiskasvatuksen arvoissa on tapahtunut suuria muutoksia. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksen henkilös-töltä arvotietoisuutta sekä säännöllistä ja syvällistä arvokeskustelua.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
Kotoneva, Henna (2016)Huoli nuorten osallistamattomuudesta heräsi 2000-luvulla ja samalla myös siitä, ettei alakoulussa enää opiskeltu yhteiskunnallisia tietoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelen kirjallisuuden kautta rakentuneen aktiivisen ... -
Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Yliniemi, Raija; Wallin, Outi (Tampereen yliopisto, 2020)Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa. Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä ... -
Henkilökohtaisten opetussuunnitelmien toteuttaminen Haukkarannan koulussa
Teriö, Merja; Välimaa, Sirpa (1999) -
Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
Aallonpää-Ekrias, Niina; Oivukkamäki, Marianna (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tutkiva oppiminen näkyy Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa ja vertailla havaittuja eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin tällä hetkellä käytössä ... -
Arvot opetussuunnitelmien perusteissa - perusopetuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa
Kurittu-Laamanen, Päivi-Helena (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.