Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tutkiva oppiminen näkyy Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa ja vertailla havaittuja eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin tällä hetkellä käytössä olevia näiden maiden perusopetuksen opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmat ovat opettajia ohjaavia valtakunnallisia asiakirjoja, jotka turvaavat oppilaiden oikeuden saman sisältöiseen opetukseen.
Tutkiva oppiminen tähtää oppilaiden ymmärrykseen ilmiöistä ja niiden selittämiseen. Luonnontieteissä tutkiva oppiminen korostaa oppilaiden toimintaa ja ilmiöiden tutkimista eri metodein. Tutkivan oppimisen avulla osallistetaan oppilaita aktiiviseen tiedonhankintaan ja sen ymmärtämiseen.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Vertailevana menetelmänä käytettiin Beredayn kehittämää mallia. Tutkimustuloksissa havaittiin molempien maiden opetussuunnitelmien käyttävän tutkivan oppimisen termejä ja metodeja virallisessa tekstissä runsaasti. Molemmissa aineistoissa nousi esille kriittisen ajattelun ja tutkimisen taidot luonnontieteen oppimisen osana. Tutkimisen taidot ovat tärkeä osa tutkivaa oppimista. Molemmissa aineistoissa oppilaat harjoittelevat tutkimuksen tekoa suunnittelusta ja toteutuksesta sen arviointiin asti dokumentoimalla tutkimuksen. Suomen opetussuunnitelmassa havainnointi on kiinteänä osana luonnontieteiden oppimista luokka-asteilla 3–6, kun taas Ruotsin opetussuunnitelma suuntaa havainnoinnin alemmille luokka-asteille. Molemmissa opetussuunnitelmissa tavoitteena oli opettaa luonnontieteitä oppilaiden arkielämään kiinnittyen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsuudesta eväät oppimiseen : neljännen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen : kansainvälinen TIMSS-tutkimus Suomessa
Vettenranta, Jouni; Hiltunen, Jenna; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; Rautopuro, Juhani (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2016)Kuinka hyvin neljäsluokkalaiset osaavat matematiikkaa ja hallitsevat luonnontieteitä? Miten he asennoituvat oppimiseen? Kuinka tasa-arvoista osaaminen on alakoulussa? Osaavatko tytöt ja pojat laskea yhtä hyvin? Onko ... -
Formatiivinen arviointi ja siihen vaikuttavat häiriötekijät yläkoulun biologian opetuksessa
Salonen, Sini (2018)Uuden suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman myötä vuorovaikutuksen merkitys korostuu yhä enemmän opetuksessa. Oppilaita aktivoivat tutkivan oppimisen työtavat ovat yleistyneet tavanomaisen opettajajohtoisen opetuksen ... -
Tutkimuksellisuus luonnontieteissä ja sen yhteys luonnontieteelliseen osaamiseen Suomessa
Lehtinen, Antti; Nissinen, Kari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus
Tiainen, Heli; Heikkinen, Maami; Kontunen, Kaija; Lavaste, Anna-Elina; Nystén, Leif; Seilo, Marja-Leena; Välitalo, Carita; Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012) -
Opettajan tarjoama tuki luonnontieteiden tutkivaan oppimiseen : tapaustutkimus tasapainotehtävien ratkaisemisesta simulaatioympäristössä
Riihijärvi, Saku (2021)Tutkimuksessa analysoitiin ja vertailtiin kahden luokanopettajaopiskelijan ja yhden luokanopettajankouluttajan suorittamia tukitoimia suomalaisen peruskoulun kuudennen luokan oppilaista koostuneiden ryhmien kokeellisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.