Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorPesu, Emma
dc.date.accessioned2021-06-09T05:41:19Z
dc.date.available2021-06-09T05:41:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76363
dc.description.abstractSuomalaisessa hyvinvointivaltiossa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet myös varhaiskasvatukseen esimerkiksi valtakunnallisen ohjausjärjestelmän muutoksina. Varhaiskasvatus ja sen yhteiskunnallinen merkitys on muuttunut. Tässä tutkimuksessa rakennettiin kuvaa siitä, millaisia arvoja varhaiskasvatuksen tavoitteisiin sisältyy ja miten nämä arvot ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, ja tutkimusaineistona olivat suomalaisen varhaiskasvatuksen valtakunnalliset opetussuunnitelmat aikaväliltä 1975–2018. Analyysin kohteeksi valittiin opetussuunnitelmien kasvatus- ja opetustavoitteet, ja niitä tarkasteltiin Schwartzin arvoteoriaan nojautuen. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet myös varhaiskasvatuksen pedagogisten tavoitteiden sisältämiin arvoihin. 1970- ja 1980-lukujen opetussuunnitelmat ovat arvoperustaltaan yhteisökeskeisiä, kun taas vuoden 2018 VASU on arvoperustaltaan yksilökeskei-nen. Kyseisessä dokumentissa yksilökeskeisyys näkyy ilon ja virikkeisyyden sekä itseohjautuvuuden arvojen korostumisena. Lisäksi havaittiin, että lähiyhteisöön kohdistuva avuliaisuus, kiitollisuus ja yhteisvastuu on jätetty uusimmassa opetussuunnitelmassa vähäiselle huomiolle. Sen sijaan dokumentissa korostetaan lähiyhteisön moninaisuutta. Tutkimus osoittaa, että institutionaalisen varhaiskasvatuksen arvoissa on tapahtunut suuria muutoksia. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksen henkilös-töltä arvotietoisuutta sekä säännöllistä ja syvällistä arvokeskustelua.fi
dc.format.extent98
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleVarhaiskasvatus muuttuu, muuttuvatko arvot? : varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien arvoperustat vuosina 1975–2018
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106093577
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokasvatustavoitteet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright