Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorPesu, Emma
dc.date.accessioned2021-06-09T05:41:19Z
dc.date.available2021-06-09T05:41:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76363
dc.description.abstractSuomalaisessa hyvinvointivaltiossa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet myös varhaiskasvatukseen esimerkiksi valtakunnallisen ohjausjärjestelmän muutoksina. Varhaiskasvatus ja sen yhteiskunnallinen merkitys on muuttunut. Tässä tutkimuksessa rakennettiin kuvaa siitä, millaisia arvoja varhaiskasvatuksen tavoitteisiin sisältyy ja miten nämä arvot ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, ja tutkimusaineistona olivat suomalaisen varhaiskasvatuksen valtakunnalliset opetussuunnitelmat aikaväliltä 1975–2018. Analyysin kohteeksi valittiin opetussuunnitelmien kasvatus- ja opetustavoitteet, ja niitä tarkasteltiin Schwartzin arvoteoriaan nojautuen. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet myös varhaiskasvatuksen pedagogisten tavoitteiden sisältämiin arvoihin. 1970- ja 1980-lukujen opetussuunnitelmat ovat arvoperustaltaan yhteisökeskeisiä, kun taas vuoden 2018 VASU on arvoperustaltaan yksilökeskei-nen. Kyseisessä dokumentissa yksilökeskeisyys näkyy ilon ja virikkeisyyden sekä itseohjautuvuuden arvojen korostumisena. Lisäksi havaittiin, että lähiyhteisöön kohdistuva avuliaisuus, kiitollisuus ja yhteisvastuu on jätetty uusimmassa opetussuunnitelmassa vähäiselle huomiolle. Sen sijaan dokumentissa korostetaan lähiyhteisön moninaisuutta. Tutkimus osoittaa, että institutionaalisen varhaiskasvatuksen arvoissa on tapahtunut suuria muutoksia. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksen henkilös-töltä arvotietoisuutta sekä säännöllistä ja syvällistä arvokeskustelua.fi
dc.format.extent98
dc.language.isofi
dc.titleVarhaiskasvatus muuttuu, muuttuvatko arvot? : varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien arvoperustat vuosina 1975–2018
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106093577
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokasvatustavoitteet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record