dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Perälä, Niko | |
dc.contributor.author | Ängeslevä, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2021-06-08T11:05:14Z | |
dc.date.available | 2021-06-08T11:05:14Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76355 | |
dc.description.abstract | Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan välillä.
Tutkimuksessa analysoimme neljän alkuluokassa työskentelevän työparin kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimukseemme osallistui neljä luokanopettajaaja neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Keräsimme aineistonparihaastatteluina ja käytimme analyysimenetelmänä laadullistasisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaanpedagogiset periaatteet alkuluokassa jakautuvat pienryhmätyöskentelyyn, vertaisoppimiseen, toiminnallisuuteen, leikin avulla oppimiseen, joustavaan oppimisen etenemiseen ja siirtymän tukemiseen. Yhteisopettajuuden eduiksi opettajat kokivat vertaistuen, vastuun jakamisen, omien vahvuuksien hyödyntämisen ja vertaisoppimisen. Yhteisopettajuuden haasteet jakautuivat hallinnollisiin, rakenteellisiin, toiminnan aloittamiseen, aikaresurssin puutteeseen ja koulutuksen vähäisyyteen liittyviin haasteisiin.
Alkuluokkamuotoinen opetus ja yhteisopettajuus koetaan merkitykselliseksi sekä opettajien että oppilaiden kannalta. Onnistunut yhteisopettajuus vaatii opettajien sitoutumista ja halua kehittää yhteistä toimintakulttuuria. Tämä tutkimus tarjoaa rohkaisevanesimerkinsiitä, että alkuluokkamuotoista opetusta voidaan toteuttaa erilaisista lähtökohdista käsin. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | alkuluokka | |
dc.subject.other | yksilöllinen huomioiminen | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106083569 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | vertaisoppiminen | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |