Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
Abstract
Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi oppilaiden näkökulmaan, vaikka asiantuntijoiden näkemysten mukaan tietoisuustaitojen koulumaailmaan rantautuminen lähtee opettajien omasta harjoittelusta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla on tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta sekä millaisia merkityksiä he näkevät tietoisuustaidoilla koulumaailmassa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 erityis-, luokan- ja aineen-opettajaa, joilla oli kokemusta tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta. Haastateltavat olivat 37–62-vuotiaita, asuivat eri puolilla Suomea ja olivat kaikki naisia. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka pohjalta laadulliselle aineistolle toteutettiin temaattinen analyysi. Tutkimusta ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimustulosten perusteella tietoisuustaitojen harjoittaminen oli antanut tutkittaville uusia suhtautumisen, havainnoinnin ja toiminnan tapoja, jotka olivat edesauttaneet hyvinvoinnin, läsnäolon, rauhan ja joustavuuden kasvanutta elämänlaadullista kokemista niin arjessa kuin työelämässäkin. Koulumaailmassa tietoisuustaitojen merkitys koettiin tärkeäksi oppilaiden hyvinvoinnin, oppimisen, opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen sekä luokan ilmapiirin edistämisen kannalta. Tutkimus täydentää olemassa olevaa tutkimuspohjaa tietoisuustaitojen monipuolisista mahdollisuuksista hyvinvoinnin ja toimijuuden tukemisessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083564Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish