Home-school cooperation during the COVID-19 pandemic : the perspective of elementary school special education teachers in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä laadullinen tutkimus keskittyy kodin ja koulun yhteistyöhön koronapandemian aikana. Koronavirus alkoi levitä alkuvuodesta 2021 ja aiheutti koulujen sulkemisen ympäri maailmaa. Oppilaitokset joutuivat siirtymään vauhdilla internetin kautta tapahtuvaan etäopetukseen ja sulut vaikuttivat yli 1,5 miljardin koululaisen tai opiskelijan elämään.
Haastattelin työtäni varten viittä alakoulun erityisopettajaa siitä, miten pandemia on vaikuttanut kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön heidän työssään. Litteroidut haastattelut analysoitiin temaattista analyysia käyttämällä.
Haastattelujen pohjalta ilmeni siitä, että etäopetus oli lisännyt kodin ja koulun välistä yhteistyötä, laskenut vanhempien kynnystä olla yhteydessä erityisopettajiin ja kuormittanut sekä vanhempia että opettajia. Teknisiä vaikeuksia oli paljon ja vanhempainiltojen luonne muuttui, kun tapaamisia ei voitu pitää kasvokkain vaan etänä.
Miten (erityis)opetus jatkuu pandemian jälkeisessä maailmassa? Tänä päivänä 3,7 miljardia ihmistä elää ilman pääsyä internetiin. Jatkuuko ja yleistyykö etäopiskelu - ja miten? Kuka kehittää tulevaisuuden nettioppimisalustoja ja kenelle on pääsy alustoista kerättyyn oppimisdataan? Mitä koulut, hallitukset ja yritykset tulevat tekemään tällä datalla, jota luultavasti tullaan keräämään vain muutamankin vuoden ikäisiltä lapsilta? Miten tämä kaikki vaikuttaa kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön? Kukaan ei vielä tiedä.
...
This qualitative study focuses on home-school cooperation during COVID-19 pandemic. The corona virus started spreading in early 2020 causing school lockdowns in most countries worldwide and affecting over 1,5 billion learners. Educational institutions had to quickly shift to online teaching.
Five Finnish special education primary school teachers were interviewed as to how the home-school cooperation aspect in their work changed during the pandemic. The transcribed interviews were analyzed using thematic analysis.
It was found out that remote teaching had increased home-school cooperation, lowered the threshold for parents to contact special education teachers, and burdened teachers and parents alike; worry and welfare issues were reported by teachers. There were lots of technical difficulties, and the whole nature of the parental meetings changed when switched from contact to remote meetings.
How will (special) education continue in the post-pandemic world? There are still 3,7 billion people worldwide without access to internet connection. Those who continue to study online, how will they study? Who will develop education online platforms and own the educational data of the future? What will companies, schools or governments do with this educational data that could be gathered from children as young as few years old? What will be the role of home-school cooperation then? No one knows yet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish teacher-students’ views on home-school cooperation
Perälä-Littunen, Satu; Böök, Marja Leena (European Reaserch Network About Parents in Education, 2019)This study focused on the views on home-school cooperation of teacher-students who are in the process of becoming professionals. The data were gathered from five focus-group interviews of 19 Finnish teacher-students. The ... -
Exploring Parent-Teacher Trust and School Involvement : A Finnish Perspective
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Nova Science Publishers, 2020) -
Teacher perspectives on collaboration between English foreign language and special education teachers in Finnish primary schools
Horelli, Iida (2019)In this study, four English as a foreign language (EFL) and two special education (SPED) teachers’ perspectives on their collaboration and the three-step support model as a part of foreign language education were gathered ... -
Fostering the relationship between home and school : a case study of a senior secondary school in the Gambia
Babatunde, Adeshina (2011)The study examines the extent to which the relationship between home and school affects students’ academic achievements. A senior secondary school in The Gambia was chosen for this study. The focus of the research was to ... -
Parents’ perceptions of their child’s school adjustment during the COVID-19 pandemic : a person-oriented approach
Pöysä, Sanni; Kiuru, Noona; Muotka, Joona; Sorkkila, Matilda; Palmu, Minna; Perander, Katarina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija (Springer Nature, 2024)The present study examined the profiles of parental perceptions of their child’s school adjustment in terms of learning loss and school well-being during the COVID-19 pandemic in Finland. Furthermore, the extent to which ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.