’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen
tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia tekijöitä etätyö asettaa työssä oppimiselle. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailmalla vallitsevan
koronaviruspandemian vuoksi, jonka myötä myös Suomessa on ollut voimassa
laaja etätyösuositus keväästä 2020 lähtien.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto kerättiin joulukuun 2020 aikana haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän avoimen yliopiston
opetus-, tutkimus- ja muuhun henkilöstöön kuuluvaa työntekijää. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan etätyössä opitaan yhteisten keskustelujen, kysymisen,
muiden seuraamisen ja opiskelijoilta oppimisen kautta, kuin myös itsenäisesti
uuden työtehtävän ja ongelmanratkaisutilanteen sekä oman toiminnan tarkastelun kautta. Etätyössä oppimista koettiin tukevan autonomia, lisääntynyt yhteydenpito, koulutusten saatavuus ja työrauha, kun taas rajoittavan epävirallisen
vuorovaikutuksen vähentyminen, hiljaisen tiedon jakamisen vaikeus, kysymisen
kynnys, viestinnän ongelmat sekä työn kuormitus ja yksitoikkoisuus.
Tulosten perusteella etätyön nähdään haastavan erityisesti vuorovaikutusta
ja viestintää etätyössä. Tarve olisikin kehittää sellaisia käytänteitä, joilla kyetään
parantamaan ja tehostamaan virtuaalista vuorovaikutusta organisaatioissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Relationaalinen viestintä etätyössä koronaviruspandemian aikana
Jämsen, Rasa (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millä tavoin koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellinen etätyötilanne oli yhteydessä työyhteisöjen relationaaliseen viestintään. Tavoitteeseen pyrittiin ... -
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
Paatelainen, Krista (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä omassa työssään. Varhaiskasvatusala on henkilöstökriisin keskellä, ja jatkuvat ... -
Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
Hammarström, Jonas; Lähteenmäki, Sari (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisten opinto-ohjaajien näkemyksiä kestävästä työssä oppimisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ... -
Teknostressi etätyössä : työntekijöiden kokemuksia teknostressin aiheuttajista ja hallintakeinoista
Kupiainen, Tiia (2023)Teknologia on osa modernia yhteiskuntaa ja se on pysyvästi muuttanut tapoja, joilla teemme työtämme. Koronapandemian seurauksena myös informaatioteknologian merkitys on kasvanut lisääntyneiden etätöiden myötä. Vaikka ...