Käsin kohdattu : etnografinen tutkielma kulttuurisesti monimuotoisesta kädentaitoverstaasta
Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten ja millaista vuorovaikutusta käsin tekeminen synnyttää kulttuurisesti monimuotoisella kädentaitoverstaalla, kun kaikille yhteistä äidinkieltä ei ole. Kiinnostukseni kohdistuu myös siihen, miten käsin tekeminen edistää kohdatuksi tulemista. Määrittelen kohdatuksi tulemisen yhdeksi kaksisuuntaisen kotoutumisen ensiaskeleista. Kotoutumisprosessin käsitän yhteiskuntaa muokkaavaksi tilaksi, johon kuuluvat niin maahanmuuttajat kuin Suomessa syntyneetkin. Kyseessä on etnografinen tutkimus, jossa lähdetään liikkeelle tiedon kehollisesta ja kokemuksellisesta luonteesta. Käytän tutkimusmenetelmällisinä vaikutteina aistietnografiaa ja autoetnografiaa. Analyyttisia työkalujani ovat lähiluku ja teemoittelu.
Tutkimukseni perusteella käsin tekeminen synnyttää vuorovaikutusta aistien välitteisesti tilan, ympäristön ja tekemisen materiaalisuuden kautta. Vuorovaikutus on merkittäviltä osin kehollista ja sanallinen vuorovaikutus tiiviisti sidoksissa käsin tekemisen kehollisuuteen ja materiaalisuuteen. Kielellisestä näkökulmasta kädentaitoverstaalla syntyy tarve uuden, yhteiseen ymmärrykseen pyrkivän kielen kehittämiselle. Käsin tekeminen edistää kohdatuksi tulemista yhdessä tekemisen kautta. Yhdessä tehdessä kohdataan jaetuissa kehon asennoissa, liikkeessä ja rytmissä sekä kosketuksissa samaan materiaaliseen todellisuuteen. Yhdessä ja yhteiseksi tehdyt käsityötuotteet ovat koettujen kohtaamisten aineellistuneita symboleita ja toisaalta uusien kohtaamisten alustoja.
Johtopäätöksenä esitän kulttuurisesti monimuotoisen kädentaitoverstaan olevan luonnostaan vuorovaikutusta lisäävä ja tukeva toimintaympäristö. Kädentaitoverstaalla kieliopillisesti oikean suomen kielen oppiminen on kohdatuksi tulemisen kannalta toissijaista ja kehollisuus ensisijaista. Käsin tekemisen kehollisuus mahdollistaa kohdatuksi tulemisen, jolla voi olla kaksisuuntaista kotoutumista edistävä vaikutus.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
Pomykal, Ronja (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa lähes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisiä. Pääpaino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, ... -
Maahanmuuttajanaisten kotouttamispalvelut ja kotoutuminen
Hiltunen, Jenni (2021)Kandidaatin tutkielmassani tarkastellaan maahanmuuttajanaisten kotouttamispalveluja sekä kotoutumista. Tutkimuskysymyksen asettelussa viitekehyksenä toimivat käsitteet kaksisuuntainen kotoutuminen ja kulttuurinen integraatio. ... -
Joukkueurheilu maahanmuuttajien kotoutumisen tukena : kirjallisuuteen perustuva tutkielma
Pöyry, Sanna-Mari (2020)Kirjallisuuteen perustuvan tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaisia vaikutuksia joukkueurheilun harrastamisella on maahanmuuttajien kotoutumiseen, ja millä ehdoin vaikutukset toteutuvat. Tutkielmassa etsitään ... -
Kaksisuuntaista kotoutumista kansalaistoiminnassa
Marold, Mirja (2024)Maisterintutkielmani aiheena on kaksisuuntainen kotoutuminen kansalaistoiminnassa. Aihetta tutkin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -vapaaehtoistoiminnan kontekstissa. Opinnäytetyöni sijoittuu ... -
‘My identity as a foreigner in Jyväskylä’, shared by seven immigrant women.
Solidaki, Ilektra (2018)Finland is a society which has gradually and recently turned its homogeneous character of country towards a multicultural one. Thus, while the migration rates show upward trends, challenges constantly pressure the society ...