Show simple item record

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorRäsänen, Iida-Maria
dc.date.accessioned2021-06-04T11:46:01Z
dc.date.available2021-06-04T11:46:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76250
dc.description.abstractMonissa yrityksissä on tapahtunut selkeä muutos tuotantolähtöisestä toiminnasta asiakaslähtöiseen toimintatapaan, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet toimivat lähtökohtina. Tämä näkyy myös lukuisissa syntyneissä tutkimussuuntauksissa, jotka korostavat asiakkaan merkitystä liiketoiminnalle. Muuttunut toimintaympäristö on lisäksi vaikuttanut arvon muodostumiseen ja asiakkaalla on tärkeä rooli arvon määrittämisessä sekä sen rakentumisessa. Tämä muutos on myös nähtävissä rakennusalalla, jossa asiakaslähtöiset palvelut muotoutuvat osaksi perinteisiä rakentamisen käytäntöjä ja asiakaskeskeisyyttä korostetaan. Rakennusalan yritykset eivät voi enää kilpailla ainoastaan teknisellä laadulla tai toiminnan kustannustehokkuudella. Kuitenkin monien rakennusalan yritysten uudistumiskyky on heikkoa ja monet toimintatavat ovat vakiintuneita, mikä vaikeuttaa tuotantolähtöisen yrityksen uudistumista asiakaslähtöiseksi palveluntarjoajaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda ymmärrystä arvon yhteisluonnista asuntorakentamisen yrityksessä asiakkaan näkökulmasta ja tutkia asiakkaan roolia arvon muodostumisessa. Tarkoituksena on ymmärtää syvällisesti, mistä tekijöistä ja miten arvon yhteisluominen rakentuu rakennushankkeen aikana. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa palvelupolun kriittisimmät vaiheet arvon yhteisluonnin kannalta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa keskityttiin rakennusalalla toimivan yrityksen ja sen asiakkaiden väliseen arvon yhteisluontiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kuudelta case-yrityksen asiakkaalta sekä yhdeltä yrityksen edustajalta, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva rakennushankkeesta. Tutkimustuloksissa korostui ajantasaisen, vastavuoroisen ja ymmärrettävän vuorovaikutuksen merkitys arvon rakentumisessa. Vuorovaikutuksella on myös suora vaikutus asiakkaan ja yrityksen oppimiseen sekä luottamuksen rakentumiseen osapuolten välille. Tulosten perusteella rakennusalan yritykset voivat hyötyä investoinnista aineettomiin voimavaroihin toiminnan kehittämisessä. Erityisesti rakennushankkeen alkuvaihe, jolloin asiakas tulee mukaan hankkeeseen, mahdolliset ongelmatilanteet ja hankkeen valmistumisen jälkeinen aika ovat kriittisiä vaiheita arvon yhteisluomisen kannalta.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherarvon yhteisluonti
dc.subject.otherpalvelulähtöinen ajattelutapa
dc.titleArvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106043475
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysoasiakaslähtöisyys
dc.subject.ysorakennusala
dc.subject.ysoarvo
dc.subject.ysorakennushankkeet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright