University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus

Thumbnail
View/Open
884.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Räsänen, Iida-Maria
Date
2021
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Monissa yrityksissä on tapahtunut selkeä muutos tuotantolähtöisestä toiminnasta asiakaslähtöiseen toimintatapaan, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet toimivat lähtökohtina. Tämä näkyy myös lukuisissa syntyneissä tutkimussuuntauksissa, jotka korostavat asiakkaan merkitystä liiketoiminnalle. Muuttunut toimintaympäristö on lisäksi vaikuttanut arvon muodostumiseen ja asiakkaalla on tärkeä rooli arvon määrittämisessä sekä sen rakentumisessa. Tämä muutos on myös nähtävissä rakennusalalla, jossa asiakaslähtöiset palvelut muotoutuvat osaksi perinteisiä rakentamisen käytäntöjä ja asiakaskeskeisyyttä korostetaan. Rakennusalan yritykset eivät voi enää kilpailla ainoastaan teknisellä laadulla tai toiminnan kustannustehokkuudella. Kuitenkin monien rakennusalan yritysten uudistumiskyky on heikkoa ja monet toimintatavat ovat vakiintuneita, mikä vaikeuttaa tuotantolähtöisen yrityksen uudistumista asiakaslähtöiseksi palveluntarjoajaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda ymmärrystä arvon yhteisluonnista asuntorakentamisen yrityksessä asiakkaan näkökulmasta ja tutkia asiakkaan roolia arvon muodostumisessa. Tarkoituksena on ymmärtää syvällisesti, mistä tekijöistä ja miten arvon yhteisluominen rakentuu rakennushankkeen aikana. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa palvelupolun kriittisimmät vaiheet arvon yhteisluonnin kannalta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa keskityttiin rakennusalalla toimivan yrityksen ja sen asiakkaiden väliseen arvon yhteisluontiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kuudelta case-yrityksen asiakkaalta sekä yhdeltä yrityksen edustajalta, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva rakennushankkeesta. Tutkimustuloksissa korostui ajantasaisen, vastavuoroisen ja ymmärrettävän vuorovaikutuksen merkitys arvon rakentumisessa. Vuorovaikutuksella on myös suora vaikutus asiakkaan ja yrityksen oppimiseen sekä luottamuksen rakentumiseen osapuolten välille. Tulosten perusteella rakennusalan yritykset voivat hyötyä investoinnista aineettomiin voimavaroihin toiminnan kehittämisessä. Erityisesti rakennushankkeen alkuvaihe, jolloin asiakas tulee mukaan hankkeeseen, mahdolliset ongelmatilanteet ja hankkeen valmistumisen jälkeinen aika ovat kriittisiä vaiheita arvon yhteisluomisen kannalta. ...
Keywords
arvon yhteisluonti palvelulähtöinen ajattelutapa arvonluonti asiakaslähtöisyys rakennusala arvo rakennushankkeet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043475

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23934]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tapaustutkimus : arvon yhteisluonti ja -tuhoutuminen Omatietovarannon tietosisällön kehitysprosessissa 

    Riihinen, Miia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millä tavalla ja missä vaiheessa Omatietovarannon tietosisällön kehityksen prosessissa tapahtuu arvon yhteisluontia tai -tuhoutumista. Omatietovaranto on Kanta-palveluihin ...
  • Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely 

    Dahlström, Henri (2017)
    Tämä tapaustutkimus pyrkii tunnistamaan teollisen yrityksen uudistuvien verkkosivujen ja digitaalisten palveluiden mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskitytään tuotteen käyttöön liittyvien digitaalisten palveluiden ...
  • Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla 

    Moilanen, Panu; Aarnio, Antti; Penttilä, Jari (2001)
    Sanomalehdistöllä on perinteisesti ollut Suomessa erittäin vahva asema. Viime vuosikymmenen ajan sanomalehtien yhteenlaskettu levikki on kuitenkin jatkuvasti laskenut, ja lehtien osuus mediamainonnasta pienentynyt. Kiristyvä ...
  • Arvon yhteisluonti Ympäristönetissä ja sen vaikutukset käytön jatkuvuuteen 

    Koitola, Roope (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluontia ja sen vaikutuksia palvelun käytön jatkuvuuteen Lassila & Tikanojan jätehuollon raportointi- ja johtamispalvelu Ympäristönetissä. Tutkimuksen tavoitteena on ...
  • Arvon yhteisluonti Saas-ohjelmistojen kehityksessä 

    Norismaa, Kasperi (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan arvon yhteisluomisen ilmiötä SaaS-mallisten ohjelmistojen kehityksessä. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä arvon yhteisluonnin ilmiöstä SaaS-ohjelmistojen kehityksen näkökulmasta. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre