dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Lehtola, Hanna | |
dc.contributor.author | Damskägg, Roosamaria | |
dc.date.accessioned | 2021-06-04T05:42:16Z | |
dc.date.available | 2021-06-04T05:42:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76205 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia tunteiden säätelyn taitoja Tunnerobotti-materiaalin avulla voidaan opettajien kokemusten mukaan opettaa sekä miten näitä taitoja voidaan opettajien mukaan opettaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksessa työskentelevää opettajaa. Haastattelut toteutettiin videoyhteyden avulla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Tunnerobotin avulla voidaan opettajien kokemusten mukaan opettaa tunteiden säätelyn taitoja varhaiskasvatuksessa monipuolisesti. Tunnerobotin avulla voitiin opettajien mukaan opettaa tunteiden säätelyn taidoiksi luokiteltavia itsetietoisuuden, itseohjautuvuuden ja sosiaalisen tietoisuuden taitoja. Opettajien kokemusten mukaan Tunnerobotti-materiaalin avulla edellä mainittuja taitoja voidaan opettaa käyttämällä monipuolisia keinoja. Opettajat kokivat, että Tunnerobotin visuaalisuus tuki näiden taitojen opettamista. Lisäksi tilanteiden sanoittaminen, yhdistäminen muihin materiaaleihin, keskustelu Tunnerobotin avulla sekä lasten motivaatio, eli tarve käsitellä tunteita tukivat näiden taitojen opettamisista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella Tunnerobotti soveltuu tunteiden säätelyn taitojen opettamiseen työtavoilla, jotka ovat yleisesti käytettyjä opetusalalla. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tunteiden säätely | |
dc.subject.other | tunnekasvatus-materiaali | |
dc.title | Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106043432 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | tunneäly | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | säätely | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |