Show simple item record

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorLehtola, Hanna
dc.contributor.authorDamskägg, Roosamaria
dc.date.accessioned2021-06-04T05:42:16Z
dc.date.available2021-06-04T05:42:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76205
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia tunteiden säätelyn taitoja Tunnerobotti-materiaalin avulla voidaan opettajien kokemusten mukaan opettaa sekä miten näitä taitoja voidaan opettajien mukaan opettaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksessa työskentelevää opettajaa. Haastattelut toteutettiin videoyhteyden avulla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Tunnerobotin avulla voidaan opettajien kokemusten mukaan opettaa tunteiden säätelyn taitoja varhaiskasvatuksessa monipuolisesti. Tunnerobotin avulla voitiin opettajien mukaan opettaa tunteiden säätelyn taidoiksi luokiteltavia itsetietoisuuden, itseohjautuvuuden ja sosiaalisen tietoisuuden taitoja. Opettajien kokemusten mukaan Tunnerobotti-materiaalin avulla edellä mainittuja taitoja voidaan opettaa käyttämällä monipuolisia keinoja. Opettajat kokivat, että Tunnerobotin visuaalisuus tuki näiden taitojen opettamista. Lisäksi tilanteiden sanoittaminen, yhdistäminen muihin materiaaleihin, keskustelu Tunnerobotin avulla sekä lasten motivaatio, eli tarve käsitellä tunteita tukivat näiden taitojen opettamisista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella Tunnerobotti soveltuu tunteiden säätelyn taitojen opettamiseen työtavoilla, jotka ovat yleisesti käytettyjä opetusalalla.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertunteiden säätely
dc.subject.othertunnekasvatus-materiaali
dc.titleOpettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106043432
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysosäätely
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright