Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKangas, Matilda
dc.date.accessioned2021-06-03T10:29:33Z
dc.date.available2021-06-03T10:29:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76189
dc.description.abstractAlkuopetuksessa oppilaat ovat monella tapaa uuden äärellä. Uusien oppiaineiden lisäksi uutta ovat koulun toimintatavat, aikataulut ja samaa koulua käyvät koulukaverit sekä opettajat. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kannustaa oppiaineiden integrointiin ja oppiainerajojen ylittämiseen erityisesti alkuopetuksessa. Kun opetellaan täysin uusia taitoja, on tärkeää, että jokainen lapsi oppii löytämään oman tapansa oppia. Oppiaineiden yhdistämisellä on hedelmällisiä mahdollisuuksia löytää uusia tapoja oppia ja tuntea onnistumisen kokemuksia. Musiikki auttaa esimerkiksi kielen ja matemaattisten taitojen oppimisessa, ja yhdessä musisoimisella on positiivinen vaikutus ryhmähenkeen. Kun oppilaat saavat positiivisia kokemuksia laulamisesta ja musisoimisesta ensimmäiseltä luokalta lähtien, se vaikuttaa musiikkiin suhtautumiseen positiivisesti myös myöhemmillä luokilla Tutkimukseni on tapaustutkimus. Tutkimuksessa kartoitetaan musiikin ja laulamisen merkitystä peruskoulun 1. ja 2. -luokilla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tapoja ja keinoja, joilla musiikkia käytetään alakoulussa. Tutkimuksessa oli mukana kolme kokenutta alakoulun opettajaa, jotka ovat työskennelleet alakoulun opettajina yli 15 vuotta ja käyttäneet musiikkia ja laulamista opetuksensa tukena paljon. Aineisto on kerätty haastattelua ja opetuksen havainnointia hyödyntäen. Opettajat tiedostivat hyödyntävänsä musiikkia enemmän kuin muut kollegansa ja kokivat, että musiikin käyttö opetuksessa on tärkeää. Tällä hetkellä opettajiksi valmistuu musiikillisesti hyvin eritasoisia opettajia, mutta kaikkia tulisi kannustaa lähestymään opetusta omista vahvuuksistaan käsin, ja pyrkiä takaamaan jokaiselle oppilaalle laadukasta musiikkikasvatusta alkuopetuksesta lähtien.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMusiikki ja laulaminen osana alkuopetusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106033416
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysolastenlaulut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record