Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.authorTöyrä, Meri-Maaria
dc.date.accessioned2021-06-03T06:14:32Z
dc.date.available2021-06-03T06:14:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76172
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi selvitettiin sukupuolieroja sekä vanhempien koulutustaustan suhteen havaittuja eroja edellä mainituissa yhteyksissä. Tutkimus on tehty osana FLARE-tutkimushanketta (FLuency of Arithmetic and REading), jossa tutkitaan lasten luku- ja laskusujuvuutta. Tutkimushankkeeseen osallistui 200 oppilasta kuudesta Keski-Suomen alueen koulusta. Lukusujuvuutta mitattiin sanalistan ja epäsanalistan lukemisella ja fonologista tietoisuutta suullisia fonologisia taitoja mittaavalla tehtävällä. Tietoja lapsen lukutottumuksista saatiin tutkittavien vanhemmille kohdistetulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla. Tulokset osoittivat, että lapsen ensimmäisen luokan lukutottumukset olivat yhteydessä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän yhteyden kohdalla havaittiin lisäksi, että korkeammin koulutettujen vanhempien lapset hyötyivät vapaa-ajan lukutottumuksista matalammin koulutettujen vanhempien lapsia enemmän. Sukupuolieroja ei havaittu lukutottumusten ja lukusujuvuuden kehityksen välisessä yhteydessä. Fonologinen tietoisuus ja lukusujuvuuden kehitys eivät olleet yhteydessä toisiinsa. Myöskään alaryhmien välillä ei havaittu eroja tässä yhteydessä. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten havaintoja lukutottumusten ja lukusujuvuuden välisistä yhteyksistä. Tutkimus osoitti, että lasten lukusujuvuudessa esiintyviä eroja tulisi jatkossa tutkia entistä enemmän, jotta lukusujuvuuden tuki kyetään kohdistamaan oikeaan suuntaan.fi
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.titleLapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106033402
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysofonologinen tietoisuus
dc.subject.ysolukutottumukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot