Yliopiston generalistiopiskelijoiden asiantuntijuuden rakentuminen
Tutkimuksessa tarkastellaan 11 yliopiston generalistiopiskelijan asiantuntijuuden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä. Generalistialalla tarkoitetaan alaa, joka ei suoraan johda mihinkään tiettyyn ammattiin, vaan antaa yleistiedot ja -taidot. Generalistiopiskelijoiden kirjoituksia tutkitaan ja analysoidaan empiirisestä tietoaineistosta ankkuroidun teorian (Grounded Theory, GT) avulla. Opiskelijat olivat opinnoissaan eri vaiheissa ja edustivat kahdeksaa eri opintosuuntaa. Tietoaineiston oli kerännyt Koskela (2020).
Tutkimuksessa pyritään kartoittamaan yliopiston generalistiopiskelijoiden asiantuntijuuden rakentumiseen vaikuttavat tekijät, jotka generalistiopiskelijat itse käsittävät ja kokevat olevan tärkeitä. Tutkimuksen empiirisestä tietoaineistosta nousi esiin uusi teoreettinen viitekehys, joka sisälsi 17 temaattista kategoriaa, jotka ovat vaikuttavia tekijöitä. GT- otteen mukaan temaattiset kategoriat ovat puolestaan aliydinkategorioita. Empiiriseen tietoaineistoon perustuen vaikuttavilla tekijöillä oli yhteydet toisiinsa. Tutkimuksesta nousi esiin 12 yhteyksien korkeamman tason abstraktia väittämää eli hypoteesia. Teoreettinen viitekehys on uusi teoria, joka on teoreettinen integraatio koko tietoaineistosta koostuen 17 aliydinkategoriasta, kategorioiden välisistä yhteyksistä ja yhteyksien korkeamman tason abstrakteista väittämistä (hypoteesit). Väittämät ovat seuraavat: Asiantuntijuutta kehittää se, että opintoja voidaan peilata työelämään. Työkokemus, työelämäkokemukset, työtehtävävalmius ja työharjoittelu kasvattavat asiantuntijuutta. Asiantuntijuus kehittyy, kun omaa enemmän tietoa kuin muut ja kun osaa reflektoida. Hahmotuskyky tukee asiantuntijuutta. Asiantuntijuutta kasvattavat opinnot koostuvat sivuaineista, viestintäopinnoista ja tutkimustaidoista. Viestintäopinnot kasvattavat vuorovaikutuksen asiantuntijuutta. Työidentiteetti syntyy työelämätaidoista ja työelämätaidot syntyvät henkilökohtaisista kokemuksista, työtehtävävalmiuksista ja opinnoista. Valmistuminen auttaa kokemaan, että on ilmiöiden asiantuntija. Koulutus- ja työelämän ilmiöiden asiantuntijuus kasvaa opintojen avulla. Asiantuntijuutta kasvattavat henkilökohtaiset ja muut kokemukset. Asiantuntijuutta kasvattaa eniten se, että opiskelija tietää itse, mikä häntä itseä kiinnostaa ja hän suuntautuu sellaisiin opintoihin. Generalisti kokee asiantuntijuutta, kun hän kykenee hyödyntämään erityislaatuista tietoa ja taitoa käytännön työn kokonaisuuksien suorittamisessa, jonka kokonaisuuden laajuus muodostaa yhtenäisen eritysosaamisen
Ydinkategoria on generalistiopiskelijoiden asiantuntijuuden rakentuminen, joka sisältää 17 aliydinkategoriaa, 22 aliydinkategorioiden välistä yhteyttä ja 12 yhteyksien väittämää eli hypoteesia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopistosta työelämään : kehitysprojekti yliopisto-opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kartuttajana
Malinen, Riikka (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yliopisto-opiskelijat kokevat kehitysprojektiin osallistumisen ja monitieteisen tiimityön tukeneen työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymistä sekä selvittää asiakasyritysten ... -
Opiskeluorientaatio, työelämävalmiudet ja niiden tukeminen Jyväskylän yliopiston laskentatoimen opiskelijoilla
Tiusanen, Timo-Erkki (2015)Kotimaista tutkimusta laskentatoimen opiskelijan työelämäorientaatiosta ei ole tehty ennen tämän Pro Gradu -tutkielman tekoa. Tutkimuksella oli tarkoitus selvittää, minkälaista laskentatoimen opiskelijan opiskelu- ja ... -
Lastensuojelun asiantuntijuus : vertaileva tutkimus perheitä tukevan asiantuntijuuden toteutumiseen vaikuttavista mekanismeista
Heikkinen, Jenni (2023)Tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella lastensuojelun asiakkaana olevien vanhempien ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä sosiaalityöntekijän asiantuntijuudesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, ... -
Lastentarhanopettajasta kasvatustieteiden maisteriksi : tapaustutkimus varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin hakeutuvista opiskelijoista
Pipatti, Paavali (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä saa lastentarhanopettajan hakeutumaan varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin. Tavoitteena on tuoda esille miten opiskelijat kuvaavat opintoihin hakeutumisen syitä ja omia ... -
Opiskeluaikaiset työelämäkokemukset tradenomien ammatillisen asiantuntijuuden rakentajina
Salunen, Leena (2006)