Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKostiainen, Tarnanen, Emma, Mirja
dc.contributor.authorPulkkinen, Valtteri
dc.date.accessioned2021-05-31T17:32:16Z
dc.date.available2021-05-31T17:32:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76104
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitin luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia yhteisopettajuudesta. Toteutin tutkimukseni osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jonka puitteissa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos toteutti teemaharjoittelun yhteistyökoulussa Päijät-Hämeessä syksyllä 2019. Tutkimukseen reflektiopäiväkirjojen kirjoittamiseen osallistui 12 opiskelijaa ja 12 opettajaa. Reflektiopäiväkirjoja hyödynnettiin haastatteluteemojen luomisessa. Varsinaisena tutkimusaineistona käytettyihin teemahaastatteluihin osallistui 4 opiskelijaa ja 4 opettajaa. Tutkimukseni tavoitteena oli lisätä tutkimusperustaista tietoa siitä, kuinka yhteisopettajuutta ja yhteisopettajuutta voitaisiin toteuttaa kouluissa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Käytin analysoinnin tukena Microsoft Excel- ja ATLAS.TI-ohjelmia. Reflektiopäiväkirjojen analyysin pohjalta loin tutkimukseni haastatteluteemat. Haastateltavien vastauksista nousi esiin vuorovaikutus yhteisopettajuudessa sekä opettajien erilaiset roolit yhteisopettajuudessa. Vuorovaikutukseen yhteisopettajuudessa kuului nonverbaalinen viestintä, kommunikoinnin ja yhteistyön kehittäminen, työskentelyilmapiiri ja läsnäolo. Opettajien erilaisiin rooleihin kuului työkokemus, työskentelyilmapiiri, oppimiskokemus, työn- ja roolijako sekä yhteistyö luokassa. Molempia teemoja yhdisti haastateltavien kokemus liian vähäisestä aikaresurssista. Aineiston analyysin ja tulkintani mukaan opettajien ja opiskelijoiden yhteisopettajuutta projektiviikon aikana olisi edistänyt mahdollisuus etukäteen toteutettavalle yhteissuunnittelulle sekä yhteiselle keskustelulle viikon aikana. Yhteisopettajuus oli kaikille tutkimukseen osallistuneille positiivinen kokemus. Tutkimukseni antoi arvokasta lisätietoa, jonka avulla yhteisopettajuutta ja sen toteuttamista voidaan kehittää sekä kouluissa että opettajankoulutuslaitoksissa.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillinen oppiminen
dc.title"Kaksi on enemmän kuin yksi" : luokanopettajaopiskelijoiden ja opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313346
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot