dc.contributor.advisor | Kostiainen, Tarnanen, Emma, Mirja | |
dc.contributor.author | Pulkkinen, Valtteri | |
dc.date.accessioned | 2021-05-31T17:32:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-31T17:32:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76104 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitin luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia yhteisopettajuudesta. Toteutin tutkimukseni osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jonka puitteissa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos toteutti teemaharjoittelun yhteistyökoulussa Päijät-Hämeessä syksyllä 2019. Tutkimukseen reflektiopäiväkirjojen kirjoittamiseen osallistui 12 opiskelijaa ja 12 opettajaa. Reflektiopäiväkirjoja hyödynnettiin haastatteluteemojen luomisessa. Varsinaisena tutkimusaineistona käytettyihin teemahaastatteluihin osallistui 4 opiskelijaa ja 4 opettajaa. Tutkimukseni tavoitteena oli lisätä tutkimusperustaista tietoa siitä, kuinka yhteisopettajuutta ja yhteisopettajuutta voitaisiin toteuttaa kouluissa.
Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Käytin analysoinnin tukena Microsoft Excel- ja ATLAS.TI-ohjelmia. Reflektiopäiväkirjojen analyysin pohjalta loin tutkimukseni haastatteluteemat.
Haastateltavien vastauksista nousi esiin vuorovaikutus yhteisopettajuudessa sekä opettajien erilaiset roolit yhteisopettajuudessa. Vuorovaikutukseen yhteisopettajuudessa kuului nonverbaalinen viestintä, kommunikoinnin ja yhteistyön kehittäminen, työskentelyilmapiiri ja läsnäolo. Opettajien erilaisiin rooleihin kuului työkokemus, työskentelyilmapiiri, oppimiskokemus, työn- ja roolijako sekä yhteistyö luokassa.
Molempia teemoja yhdisti haastateltavien kokemus liian vähäisestä aikaresurssista. Aineiston analyysin ja tulkintani mukaan opettajien ja opiskelijoiden yhteisopettajuutta projektiviikon aikana olisi edistänyt mahdollisuus etukäteen toteutettavalle yhteissuunnittelulle sekä yhteiselle keskustelulle viikon aikana. Yhteisopettajuus oli kaikille tutkimukseen osallistuneille positiivinen kokemus. Tutkimukseni antoi arvokasta lisätietoa, jonka avulla yhteisopettajuutta ja sen toteuttamista voidaan kehittää sekä kouluissa että opettajankoulutuslaitoksissa. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ammatillinen oppiminen | |
dc.title | "Kaksi on enemmän kuin yksi" : luokanopettajaopiskelijoiden ja opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105313346 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |