Show simple item record

dc.contributor.authorKaitajärvi, Pinja
dc.date.accessioned2021-05-31T17:30:18Z
dc.date.available2021-05-31T17:30:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76103
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät heidän minäpystyvyyden uskomuksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin keväällä 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui 10 maisterivaiheessa opiskelevaa luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin kahdella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teemat muodostettiin aineiston analyysissa tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niitä tulkittiin suhteessa tutkimuksen käsitteelliseen viitekehykseen. Tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden mielestä koulumaailmaa tuodaan medioissa esille usein huolestuneesta ja arvostelevasta näkökulmasta. Tämän lisäksi he kertoivat, että medioista löytyy myös hyödyllisiä näkökulmia ja rakentavia keskusteluja. Kriittisillä medialukutaidoilla ja aiemmin muodostuneilla asenteilla näytti olevan merkitystä sille, millaisina sisällöt näyttäytyvät itselle. Median sisällöillä koettiin sekä vahvistavaa että heikentävää merkitystä minäpystyvyyden uskomuksille. Media toimii siis osana minäpystyvyyden rakentumista. Tästä huolimatta henkilökohtaisilla kokemuksilla koettiin olevan enemmän merkitystä minäpystyvyydelle kuin medialla. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden on tärkeää kiinnittää huomiota kriittisiin medialukutaitoihinsa ja luottaa henkilökohtaisiin kokemuksiinsa minäpystyvyyden lähteenä. Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen kehittämisessä.fi
dc.format.extent101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherluokanopettajaopiskelija
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.subject.otheropettajan minäpystyvyys
dc.titleMedia osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313345
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysojoukkoviestimet
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright