Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät heidän minäpystyvyyden uskomuksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin keväällä 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui 10 maisterivaiheessa opiskelevaa luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin kahdella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teemat muodostettiin aineiston analyysissa tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niitä tulkittiin suhteessa tutkimuksen käsitteelliseen viitekehykseen. Tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden mielestä koulumaailmaa tuodaan medioissa esille usein huolestuneesta ja arvostelevasta näkökulmasta. Tämän lisäksi he kertoivat, että medioista löytyy myös hyödyllisiä näkökulmia ja rakentavia keskusteluja. Kriittisillä medialukutaidoilla ja aiemmin muodostuneilla asenteilla näytti olevan merkitystä sille, millaisina sisällöt näyttäytyvät itselle. Median sisällöillä koettiin sekä vahvistavaa että heikentävää merkitystä minäpystyvyyden uskomuksille. Media toimii siis osana minäpystyvyyden rakentumista. Tästä huolimatta henkilökohtaisilla kokemuksilla koettiin olevan enemmän merkitystä minäpystyvyydelle kuin medialla. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden on tärkeää kiinnittää huomiota kriittisiin medialukutaitoihinsa ja luottaa henkilökohtaisiin kokemuksiinsa minäpystyvyyden lähteenä. Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen kehittämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
Matilainen, Essi; Huhtamäki, Manta-Sofia (2021)Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimme luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ohjattujen luokanopettajaharjoitteluiden stressitekijöistä ja niistä selviämisestä sekä heidän näkemyksiään luokanopettajan työn ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Turtiainen, Annina (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan ... -
Kohti lukevan aikuisen mallia : luokanopettajaopiskelijoiden pedagogiset valmiudet oppilaiden lukuilon herättämiseen
Myntti, Ida-Maria (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden lukeneisuutta, lukijuuden taustoja, lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuntemusta sekä heidän kokemuksiaan yliopisto-opintojensa aikana saadusta kirjallisuuteen ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.