Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuukka, Anu
dc.contributor.authorViherjälaakso, Elli
dc.date.accessioned2021-05-31T17:14:07Z
dc.date.available2021-05-31T17:14:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76098
dc.description.abstractTutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla oli varhaiskasvatukseen suunnattu, tunnetaitoja ja vastuullista käyttäytymistä tukeva Papilio-ohjelma. Ohjelmaan kuuluva materiaali Paulasta ja tunnepeikoista oli ollut osa tutkimukseen osallistuneiden lasten varhaiskasvatusta, ja kokemukset tunteista yhdistettiin niitä kuvaaviin tunnepeikkohahmoihin. Käytin tutkimuksessani valmiiksi kerättyä aineistoa, joka koostui nauhoitetuista ja litteroiduista lasten haastatteluista. Yhteensä tutkimukseen osallistui 32 lasta, jotka olivat 5–6-vuotiaita. Toteutin tutkimuksen laadullisia metodeja hyödyntäen. Aineiston analyysissa luokittelin lasten vastauksia eri tunteiden kuvailujen mukaisesti, ja muodostin teemoja näistä luokitteluista. Ilon tunteen kokemiseen liitettiin ystävällisyys tai toisen huomioiminen, hyvä tunnetila sekä kivat tapahtumat. Surun tunteessa teemoiksi muodostuvat ikävä, tapaturmat ja kipu, itkeminen sekä harmittavat ja ikävät tapahtumat. Vihan tunteeseen lapset liittivät ikävät tapahtumat ja erilaiset kehon reaktiot. Peloissa teemana oli pelottavat tilanteet. Lasten tunteiden käsittelystä muodostui jokaiselle tunteelle yksi pääteema: ilon tunteessa yhdessä tekeminen, surun tunteessa lohduttaminen, vihan tunteessa auttaminen ja pelon tunteessa huomioiminen.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.othertunnekokemus
dc.subject.otherperustunteet
dc.subject.otherpapilio-ohjelma
dc.title”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313340
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot