Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorLento, Kati
dc.date.accessioned2021-05-31T16:55:21Z
dc.date.available2021-05-31T16:55:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76091
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsinopettajien ajatuksia heidän työstään ja työviihtyvyydestään. Tarkoituksena on myös saada selville, mitkä ovat heidän työnsä hyvät ja huonot puolet ja vaikuttavatko oppilaiden asenteet heidän työhönsä jollakin tavalla. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tutkimusaineisto on koottu teemahaastattelujen avulla tammi-helmikuun 2021 aikana. Tutkimukseen osallistui kolme naispuolista ruotsinopettajaa, jotka kaikki työskentelevät yläasteella. Heistä kaksi työskentelee kaksikielisessä kaupungissa, yksi yksikielisessä kaupungissa. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksista kävi ilmi, että haastateltujen ruotsinopettajien työviihtyvyys on melko hyvä ja siihen vaikuttavat monet eri tekijät. He valitsisivat saman ammatin uudestaan ja he tuntevat olevansa kutsumusammatissa, vaikka heidän ajatuksensa työtänsä kohtaan ovat muuttuneet vuosien varrella paljonkin. Työviihtyvyyttä parantavia tekijöitä olivat muun muassa mukavat kollegat ja oppilaat, hyvä työilmapiiri sekä toimiva yhteistyö. Puolestaan työviihtyvyyttä vähentäviä tekijöitä olivat muun muassa kiire, huono palkka sekä meneillään oleva koronatilanne. Ruotsinopettajan työn parhaita puolia olivat oppilaiden kanssa työskenteleminen ja heidän onnistumisiensa näkeminen, sosiaalisuus, työn vaihtelevuus sekä se, että saa oppilaan innostumaan ruotsin opiskelusta. Huonoimpia puolia taas olivat muun muassa muu opetuksen ohella tehtävä työ, kiire sekä yhä useampien yksilöllisten opetussuunnitelmien tekeminen.fi
dc.format.extent29
dc.language.isosv
dc.subject.othersvensklärare
dc.subject.otherarbetstrivsel
dc.subject.otherlärararbete
dc.titleSvensklärares tankar om arbete och arbetstrivsel
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313333
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysotyöviihtyvyys
dc.subject.ysotyöterveys
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot