dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Lento, Kati | |
dc.date.accessioned | 2021-05-31T16:55:21Z | |
dc.date.available | 2021-05-31T16:55:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76091 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsinopettajien ajatuksia heidän työstään ja työviihtyvyydestään. Tarkoituksena on myös saada selville, mitkä ovat heidän työnsä hyvät ja huonot puolet ja vaikuttavatko oppilaiden asenteet heidän työhönsä jollakin tavalla.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tutkimusaineisto on koottu teemahaastattelujen avulla tammi-helmikuun 2021 aikana. Tutkimukseen osallistui kolme naispuolista ruotsinopettajaa, jotka kaikki työskentelevät yläasteella. Heistä kaksi työskentelee kaksikielisessä kaupungissa, yksi yksikielisessä kaupungissa. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että haastateltujen ruotsinopettajien työviihtyvyys on melko hyvä ja siihen vaikuttavat monet eri tekijät. He valitsisivat saman ammatin uudestaan ja he tuntevat olevansa kutsumusammatissa, vaikka heidän ajatuksensa työtänsä kohtaan ovat muuttuneet vuosien varrella paljonkin. Työviihtyvyyttä parantavia tekijöitä olivat muun muassa mukavat kollegat ja oppilaat, hyvä työilmapiiri sekä toimiva yhteistyö. Puolestaan työviihtyvyyttä vähentäviä tekijöitä olivat muun muassa kiire, huono palkka sekä meneillään oleva koronatilanne.
Ruotsinopettajan työn parhaita puolia olivat oppilaiden kanssa työskenteleminen ja heidän onnistumisiensa näkeminen, sosiaalisuus, työn vaihtelevuus sekä se, että saa oppilaan innostumaan ruotsin opiskelusta. Huonoimpia puolia taas olivat muun muassa muu opetuksen ohella tehtävä työ, kiire sekä yhä useampien yksilöllisten opetussuunnitelmien tekeminen. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.subject.other | svensklärare | |
dc.subject.other | arbetstrivsel | |
dc.subject.other | lärararbete | |
dc.title | Svensklärares tankar om arbete och arbetstrivsel | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105313333 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | työviihtyvyys | |
dc.subject.yso | työterveys | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |