Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Nykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tulevien ruotsin opettajien ajatuksia siitä, millainen rooli kulttuurilla on yleisesti kieltenopetuksessa sekä erityisesti ruotsin kielen opetuksessa. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin tulevien ruotsin opettajien käsityksiä kulttuurista käsitteenä ja millä tavalla he kokevat omat valmiutensa opettaa ruotsin kieleen liittyvää kulttuuria. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä tulevaa ruotsin kielen opettajaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että kulttuuri on hyvin monimerkityksinen ja kattava käsite, jolle on vaikea antaa tarkkaa määritelmää. Tutkimukseen osallistuvat yhdistivät kulttuurin pääasiassa ihmisten elämäntapaan ja populaarikulttuuriin (mm. musiikki, elokuvat ja televisio). Ruotsin kieleen liittyvä kulttuuri yhdistettiin pääosin Ruotsin kulttuuriin, mutta myös suomenruotsalaisella kulttuurilla mainittiin olevan omia kulttuurisia piirteitä. Kulttuurin opetus osana kieltenopetusta koettiin yksimielisesti erittäin tärkeäksi, sillä sen katsottiin tekevän oppimisesta mielenkiintoisempaa ja merkityksellisempää. Opettajaopiskelijoiden mielestä kulttuurintuntemus auttaa ymmärtämään paremmin esimerkiksi vieraskielisten sanojen alkuperää tai ihmisten käyttäytymistä eri tilanteissa. Tulevat ruotsin opettajat pitivät omia kulttuuritaitojaan varsin hyvinä. Ruotsin kieleen liittyvää kulttuurintuntemusta pidettiin yllä mm. lukemalla uutisia, kuuntelemalla musiikkia sekä katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Svensklärares tankar om bedömning av språkfärdighet
Hakkarainen, Anna (2011) -
"No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
Mutanen, Anniina (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kieltenopettajilla on koskien yläasteikäisten oppilaiden opiskelumotivaatiota sekä heidän motivoimistaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät ... -
Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
Hintikka, Jasmin (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lukion ruotsinopettajien ajatuksia ruotsin ylioppilaskokeesta ja sen vaikutuksesta ruotsin opetukseen. Tarkoituksena on saada selville opettajien mielipiteitä siitä, onko ruotsin ... -
Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter
Hursti, Minna (2011)Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.