Svensklärares tankar om arbete och arbetstrivsel
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsinopettajien ajatuksia heidän työstään ja työviihtyvyydestään. Tarkoituksena on myös saada selville, mitkä ovat heidän työnsä hyvät ja huonot puolet ja vaikuttavatko oppilaiden asenteet heidän työhönsä jollakin tavalla.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tutkimusaineisto on koottu teemahaastattelujen avulla tammi-helmikuun 2021 aikana. Tutkimukseen osallistui kolme naispuolista ruotsinopettajaa, jotka kaikki työskentelevät yläasteella. Heistä kaksi työskentelee kaksikielisessä kaupungissa, yksi yksikielisessä kaupungissa. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että haastateltujen ruotsinopettajien työviihtyvyys on melko hyvä ja siihen vaikuttavat monet eri tekijät. He valitsisivat saman ammatin uudestaan ja he tuntevat olevansa kutsumusammatissa, vaikka heidän ajatuksensa työtänsä kohtaan ovat muuttuneet vuosien varrella paljonkin. Työviihtyvyyttä parantavia tekijöitä olivat muun muassa mukavat kollegat ja oppilaat, hyvä työilmapiiri sekä toimiva yhteistyö. Puolestaan työviihtyvyyttä vähentäviä tekijöitä olivat muun muassa kiire, huono palkka sekä meneillään oleva koronatilanne.
Ruotsinopettajan työn parhaita puolia olivat oppilaiden kanssa työskenteleminen ja heidän onnistumisiensa näkeminen, sosiaalisuus, työn vaihtelevuus sekä se, että saa oppilaan innostumaan ruotsin opiskelusta. Huonoimpia puolia taas olivat muun muassa muu opetuksen ohella tehtävä työ, kiire sekä yhä useampien yksilöllisten opetussuunnitelmien tekeminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Svensklärares tankar om bedömning av språkfärdighet
Hakkarainen, Anna (2011) -
Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
Borén, Kaisa (2019)Nykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ... -
Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
Rönkkö, Veera (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia käsityksiä ruotsinopettajaksi opiskelevilla on hyvästä ruotsinopettajasta ja ruotsinopettajan ammatista. Tutkimuksessa vertailtiin ensimmäisen ja viidennen vuoden ... -
Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter
Hursti, Minna (2011)Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.