Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorJukarainen, Miia
dc.date.accessioned2021-05-31T16:50:35Z
dc.date.available2021-05-31T16:50:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76089
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä työhyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajille heidän työssään. Toisena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän työhyvinvointiaan edistävistä käytänteistä ja sitä heikentävistä tekijöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, millaista ohjausta he olivat saaneet työhyvinvoinnista. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena, jossa on fenomenologisia piirteitä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Facebook-ryhmään nimeltä ”Varhaiskasvatuksen opettajat”. Vastauksia kertyi 100 kahdessa päivässä ja niistä vastauksista mukaan otettiin yliopistokoulutuksen saaneet varhaiskasvatuksen opettajat, jotka työskentelivät varhaiskasvatuksen opettajina. Näin lopulliseksi aineiston kooksi saatiin N=36. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Tutkimuksessa selvisi varhaiskasvatuksen opettajien kokevan työhyvinvoinnin olevan merkityksellistä, etenkin työssä jaksamisen kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajat pitävät yhteisöllisyyttä ja esimiehen tukea tärkeinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä. Työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä oli muun muassa resurssien puute ja heikko johtaminen. Ohjausta työhyvinvoinnista oli saatu eniten työterveyshuollossa, silti usea koki ettei ollut saanut siitä minkäänlaista ohjausta missään. Johtopäätöksiksi saatiin, että työhyvinvointi koetaan merkityksellisenä, mutta siihen panostaminen koetaan kuitenkin olevan riittämätöntä. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin vaikuttaa suuresti työpaikan sosiaalinen ilmapiiri. Lisäksi työhyvinvoinnin edistämistä tulisi olla enemmän ennaltaehkäisevästi erityisesti työterveyshuollon ja opintojen osalta.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313331
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot