dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Jukarainen, Miia | |
dc.date.accessioned | 2021-05-31T16:50:35Z | |
dc.date.available | 2021-05-31T16:50:35Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76089 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä työhyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajille heidän työssään. Toisena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän työhyvinvointiaan edistävistä käytänteistä ja sitä heikentävistä tekijöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, millaista ohjausta he olivat saaneet työhyvinvoinnista. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena, jossa on fenomenologisia piirteitä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Facebook-ryhmään nimeltä ”Varhaiskasvatuksen opettajat”. Vastauksia kertyi 100 kahdessa päivässä ja niistä vastauksista mukaan otettiin yliopistokoulutuksen saaneet varhaiskasvatuksen opettajat, jotka työskentelivät varhaiskasvatuksen opettajina. Näin lopulliseksi aineiston kooksi saatiin N=36. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Tutkimuksessa selvisi varhaiskasvatuksen opettajien kokevan työhyvinvoinnin olevan merkityksellistä, etenkin työssä jaksamisen kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajat pitävät yhteisöllisyyttä ja esimiehen tukea tärkeinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä. Työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä oli muun muassa resurssien puute ja heikko johtaminen. Ohjausta työhyvinvoinnista oli saatu eniten työterveyshuollossa, silti usea koki ettei ollut saanut siitä minkäänlaista ohjausta missään. Johtopäätöksiksi saatiin, että työhyvinvointi koetaan merkityksellisenä, mutta siihen panostaminen koetaan kuitenkin olevan riittämätöntä. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin vaikuttaa suuresti työpaikan sosiaalinen ilmapiiri. Lisäksi työhyvinvoinnin edistämistä tulisi olla enemmän ennaltaehkäisevästi erityisesti työterveyshuollon ja opintojen osalta. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105313331 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |