Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorSalminen, Hanna
dc.date.accessioned2021-05-30T16:10:39Z
dc.date.available2021-05-30T16:10:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76062
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, onko abiturienttien suhtautuminen ruotsin opetukseen muuttunut heidän ruotsin opintojensa aikana, ja miten se on mahdollisesti muuttunut. Lisäksi tarkoituksena on tutkia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet muutoksiin abiturienttien suhtautumisessa ruotsinopetusta kohtaan. Tutkimusaineisto on kerätty eräästä jyväskyläläisestä lukiosta kyselylomakkeella, joka täytettiin anonyymisti. Kyselylomake koostui 19 kysymyksestä, joista kahdeksan oli avoimia. Tutkimukseen osallistui 23 abiturienttia. Tutkimusaineistoa on analysoitu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti pitäen pääpaino kuitenkin suljetuissa kysymyksissä. Avointen kysymysten on tarkoitus tukea suljettuja kysymyksiä. Suljetut kysymykset on analysoitu laskemalla vastausten esiintymiskerrat, kun taas avoimet kysymykset on analysoitu sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että abiturienttien suhtautumisessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta se on muuttunut hieman huonompaan suuntaan ruotsin opiskelun alkamisesta. Negatiiviset tunteet ruotsinopetusta kohtaan ovat yleistyneet, kun taas positiiviset tunteet ovat hieman vähentyneet. Suurin osa tutkimuksen abiturienteista on kuitenkin nykyään sitä mieltä, että ruotsinopetus on hyödyllistä, kun taas ruotsin opintojen alkaessa hieman alle puolet tutkittavista ajatteli niin. Muutoksiin suhtautumisessa joko myönteisesti tai kielteisesti ovat vaikuttaneet eniten opettaja, perhe, oma mielipide ruotsista oppiaineena sekä menestymiset ruotsissa.fi
dc.format.extent40
dc.language.isosv
dc.subject.othersuhtautuminen
dc.subject.otherruotsin opetus
dc.subject.otherseitsemäsluokkalainen
dc.subject.othersuhtautumisen muutokset
dc.titleEn undersökning om förändringar i abiturienters inställning till svenskundervisnigen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105303307
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoabiturientit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot