En undersökning om förändringar i abiturienters inställning till svenskundervisnigen
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, onko abiturienttien suhtautuminen ruotsin opetukseen muuttunut heidän ruotsin opintojensa aikana, ja miten se on mahdollisesti muuttunut. Lisäksi tarkoituksena on tutkia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet muutoksiin abiturienttien suhtautumisessa ruotsinopetusta kohtaan.
Tutkimusaineisto on kerätty eräästä jyväskyläläisestä lukiosta kyselylomakkeella, joka täytettiin anonyymisti. Kyselylomake koostui 19 kysymyksestä, joista kahdeksan oli avoimia. Tutkimukseen osallistui 23 abiturienttia.
Tutkimusaineistoa on analysoitu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti pitäen pääpaino kuitenkin suljetuissa kysymyksissä. Avointen kysymysten on tarkoitus tukea suljettuja kysymyksiä. Suljetut kysymykset on analysoitu laskemalla vastausten esiintymiskerrat, kun taas avoimet kysymykset on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että abiturienttien suhtautumisessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta se on muuttunut hieman huonompaan suuntaan ruotsin opiskelun alkamisesta. Negatiiviset tunteet ruotsinopetusta kohtaan ovat yleistyneet, kun taas positiiviset tunteet ovat hieman vähentyneet. Suurin osa tutkimuksen abiturienteista on kuitenkin nykyään sitä mieltä, että ruotsinopetus on hyödyllistä, kun taas ruotsin opintojen alkaessa hieman alle puolet tutkittavista ajatteli niin. Muutoksiin suhtautumisessa joko myönteisesti tai kielteisesti ovat vaikuttaneet eniten opettaja, perhe, oma mielipide ruotsista oppiaineena sekä menestymiset ruotsissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Universitetsstuderandenas inställning till Finlands tvåspråkighet och "tvångssvenska"
Oksanen, Maarit; Saarela-Korhonen, Anna (2001) -
Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
Hyöty, Pihla (2020)Tämä tutkielma keskittyy ruotsin tunneilla esiintyvään häiriökäyttäytymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa ja tutkitaan opettajien käsityksiä häiriökäyttäytymisestä sekä sen mahdollisista syistä. Lisäksi ... -
"Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
Hellström, Anni (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, ... -
Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
Hammett, Johanna (2020)Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.