dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Salminen, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2021-05-30T16:10:39Z | |
dc.date.available | 2021-05-30T16:10:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76062 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, onko abiturienttien suhtautuminen ruotsin opetukseen muuttunut heidän ruotsin opintojensa aikana, ja miten se on mahdollisesti muuttunut. Lisäksi tarkoituksena on tutkia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet muutoksiin abiturienttien suhtautumisessa ruotsinopetusta kohtaan.
Tutkimusaineisto on kerätty eräästä jyväskyläläisestä lukiosta kyselylomakkeella, joka täytettiin anonyymisti. Kyselylomake koostui 19 kysymyksestä, joista kahdeksan oli avoimia. Tutkimukseen osallistui 23 abiturienttia.
Tutkimusaineistoa on analysoitu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti pitäen pääpaino kuitenkin suljetuissa kysymyksissä. Avointen kysymysten on tarkoitus tukea suljettuja kysymyksiä. Suljetut kysymykset on analysoitu laskemalla vastausten esiintymiskerrat, kun taas avoimet kysymykset on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että abiturienttien suhtautumisessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta se on muuttunut hieman huonompaan suuntaan ruotsin opiskelun alkamisesta. Negatiiviset tunteet ruotsinopetusta kohtaan ovat yleistyneet, kun taas positiiviset tunteet ovat hieman vähentyneet. Suurin osa tutkimuksen abiturienteista on kuitenkin nykyään sitä mieltä, että ruotsinopetus on hyödyllistä, kun taas ruotsin opintojen alkaessa hieman alle puolet tutkittavista ajatteli niin. Muutoksiin suhtautumisessa joko myönteisesti tai kielteisesti ovat vaikuttaneet eniten opettaja, perhe, oma mielipide ruotsista oppiaineena sekä menestymiset ruotsissa. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.subject.other | suhtautuminen | |
dc.subject.other | ruotsin opetus | |
dc.subject.other | seitsemäsluokkalainen | |
dc.subject.other | suhtautumisen muutokset | |
dc.title | En undersökning om förändringar i abiturienters inställning till svenskundervisnigen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105303307 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | abiturientit | |