dc.contributor.advisor | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.author | Huostila, Kimmo | |
dc.date.accessioned | 2021-05-29T07:32:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-29T07:32:29Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76044 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön sisäisten konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä organisaatiokulttuuriin sosiaalistumiseen, eli työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selkeyttämään kiinnittymisprosessia edesauttavia ja heikentäviä tekijöitä. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin pääasiassa kevään 2021 aikana. Tutkimukseen osallistui neljä Suomessa työskentelevää, työuransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen. Analyysin apuna käytettiin Edgar Scheinin organisaatiokulttuuriteoriaa. Tutkittavat kokivat työyhteisöjensä rakenteellisten tekijöiden olevan puutteellisia, mikä aiheutti haitallisia konflikteja työyhteisöissä. Tutkittavien työyhteisöissä ei käytetty esimerkiksi sovittelua yhtenä konfliktinhallintakeinona. Kollegojen tuki sekä työyhteisön vuorovaikutus olivat edesauttamassa noviisiopettajien työyhteisöön kiinnittymistä, kun taas haitalliset konfliktit sekä työn epäselvät rakenteet heikensivät organisaatiokulttuuriin sosiaalistumista. Noviisiopettajat kokivat tarvitsevansa työyhteisöltään toimivuutta, yhteenkuuluvuutta ja ratkaisumalleja konfliktitilanteiden hyödyntämiseksi. Tämän tutkimuksen valossa työyhteisön ilmapiiriä voidaan parantaa ja työn voimavaratekijöitä vahvistaa työyhteisön rakenteita selkeyttämällä. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105293289 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.subject.yso | ristiriidat | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | organisaatiokulttuuri | |
dc.subject.yso | konfliktinratkaisu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |