Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorHuostila, Kimmo
dc.date.accessioned2021-05-29T07:32:29Z
dc.date.available2021-05-29T07:32:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76044
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön sisäisten konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä organisaatiokulttuuriin sosiaalistumiseen, eli työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selkeyttämään kiinnittymisprosessia edesauttavia ja heikentäviä tekijöitä. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin pääasiassa kevään 2021 aikana. Tutkimukseen osallistui neljä Suomessa työskentelevää, työuransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen. Analyysin apuna käytettiin Edgar Scheinin organisaatiokulttuuriteoriaa. Tutkittavat kokivat työyhteisöjensä rakenteellisten tekijöiden olevan puutteellisia, mikä aiheutti haitallisia konflikteja työyhteisöissä. Tutkittavien työyhteisöissä ei käytetty esimerkiksi sovittelua yhtenä konfliktinhallintakeinona. Kollegojen tuki sekä työyhteisön vuorovaikutus olivat edesauttamassa noviisiopettajien työyhteisöön kiinnittymistä, kun taas haitalliset konfliktit sekä työn epäselvät rakenteet heikensivät organisaatiokulttuuriin sosiaalistumista. Noviisiopettajat kokivat tarvitsevansa työyhteisöltään toimivuutta, yhteenkuuluvuutta ja ratkaisumalleja konfliktitilanteiden hyödyntämiseksi. Tämän tutkimuksen valossa työyhteisön ilmapiiriä voidaan parantaa ja työn voimavaratekijöitä vahvistaa työyhteisön rakenteita selkeyttämällä.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleNoviisiopettajien kokemuksia työyhteisön konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105293289
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.subject.ysoristiriidat
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.subject.ysokonfliktinratkaisu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright