Adamantium-luuranko : puhujuus ja kolmannen persoonan rooliruno Eevil Stöön albumilla Iso vauva Jeesus
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maisterintutkielmani tavoitteena on selvittää, miten Eevil Stöö jäsentyy Iso vauva Jeesus -albumin sanoitusten puhujana. Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä käytän niin roolirunouden kuin Wolfgang G. Müllerin (1991) interfiguraalisuuden teorioita, joista molemmista johdan myös uudenlaisia tulkintoja. Interfiguraalisuuden teoriaa ei aiemmin ole hyödynnetty runoudessa; lisäksi kehitän roolirunoudesta kolmannen persoonan roolirunoudeksi nimittämäni tulkinnan. Tutkimukseni metodina on lähiluenta, joka perustuu erityisesti hermeneuttiseen lähestymistapaan ja albumin sanoitusten puhetasojen hierarkkiseen ja intertekstuaaliseen analyysiin. Tutkielmassani käyn Iso vauva Jeesus -albumin sanoitukset läpi kappale kerrallaan, samalla puhujaan liitettyjä merkityksiä esiin uuttaen.
Esittelemäni kolmannen persoonan roolirunous kytkeytyy erityisesti Eevil Stöön sanoituksissa hyvin systemaattisesti käytettyyn yksikön kolmannen persoonan ilmaisutapaan. Tulkintanani on, että ilmaisutavan avulla puhuja ottaa etäisyyttä lukijaansa ja täten yksilöityy huomattavan fragmentoituneena. Tutkielmani osoittaa, että Eevil Stöö on albumin puhuja, joka jäsentyy albumin sanoituksissa roolien omaksumisen kautta ennen kaikkea moninaisuudessa, mahdollisesti myös faktan ja fiktion nivelessä. Puhujan taustalla vaikuttaa retoriseksi minäksi nimittämäni konstruktio, jossa kaikuu myös häivähdys biografisen artistin äänestä. Kaikessa sanoitusten aineksessa on vahvasti mukana myös leikki, joka näyttäytyy kappaleissa erityisesti puhetasojen hierarkkisuuden, kielellisen iloittelun ja trooppien hyödyntämisen kautta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tästä selvinnyt ei ihminen : ekokritiikki ja dystopia Stam1na-yhtyeen Viimeinen Atlantis -albumilla ja Markku Metson sarjakuvassa
Luostarinen, Sara (2022)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani suomalaisen Stam1na-yhtyeen Viimeinen Atlantis-albumin (2010) ekokriittisyyttä ja dystooppisia piirteitä albumin lyyrikoiden ja siihen liittyvän Markku Metson kuvittaman sarjakuvan ... -
Vielä voisko vähän uskoo ihmiseen : toivo ja epätoivo ekokriittisen luennan teemoina Jukka Nousiaisen lyriikoissa albumilla Ei Enää Kylmää Eikä Pimeää
Huttu, Elisa (2018)Tutkielmassani tarkastelen Jukka Nousiaisen Ei Enää Kylmää Eikä Pimeää -albumia (2018) ekokriittisestä näkökulmasta. -
"Näist ääriviivoist en oo löytäny jalansijaa" : kuulumattomuus Khidin "Maa jota ei ole"-rap-kappaleessa ja Edith Södergranin "Maa jota ei ole"-runossa
Rinta-Pollari, Alma (2018)Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin yhteyksiä ja eroavaisuuksia kahden teoksen välillä käyttäen pääasiallisena pohjana Södergranin ”Maa jota ei ole” -runoa (1925) ja Khidin ”Maa jota ei ole” -musiikkikappaletta (2016). ... -
”I’d brought the dog back to life” : yliluonnollisuus Radical Facen albumikokoelman lyriikoissa
Repo, Inka (2020)Kandidaatintutkielma Radical Facen sanoituksista -
"Työnnät kätesi kultaan, taivas tummenee" : luontosuhde Pariisin kevät -yhtyeen lyriikoissa
Ahola, Elo (2022)Käsittelen tutkielmassani viittä Pariisin kevät -yhtyeen kappaletta ekokriittisestä näkökulmasta. Tarkastelen sitä, miten luonnon ja kulttuurin vastakkainasettelut rakentuvat kappaleiden lyriikoissa ja pohdin, millaisia ...