University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarinen, Sanna |
Häivälä, Minna
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää varhaisnuorten lukemiseen sitoutumiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkielmassa keskitytään lukemiseen sitoutumiseen ja lukutaitoon liittyviin käsitteisiin sekä pohditaan lukemisen merkitystä ja arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Lukeminen on muuttunut perinteisestä painetusta tekstistä monipuolisemmaksi, myös sähköisiä lähteitä sisältäväksi, monilukutaitoa vaativaksi toiminnaksi. Tutkielmassa haluttiin selvittää, kuinka sitoutuneita varhaisnuoret ovat lukemiseen. Tutkimuskysymykset koskivat kodin lukuilmapiirin ja lukuasenteen välistä yhteyttä sekä sukupuolen ja lukemiseen sitoutumisen välistä yhteyttä. Tutkielmassa haluttiin selvittää myös millaisia positiivisia lukukokemuksia varhaisnuorilla on. Tutkielma on määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 119 varhaisnuorta 5. ja 6. luokalta. Aineiston analyysissä käytetyt tilastomenetelmät olivat parivertailu, suhteelliset frekvenssit, summamuuttujat ja korrelaatiokertoimet sekä teemoittelu. Tutkielman keskeiset tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimustulosten kanssa (mm. Heikkilä-Halttunen 2015). Sukupuoli on merkittävä tekijä lukemiseen sitoutumisessa. Poikien lukemiseen sitoutuminen on heikompaa kuin tytöillä. Kodin lukuilmapiiri on yksi merkittävä tekijä varhaisnuorten lukemiseen sitoutumisessa. Poikien osalta kodin lukuilmapiiri tukee lukemiseen sitoutumista selvästi vähemmän kuin tytöillä. Vastaajat näkevät lukemisen suurimmaksi osaksi arvokkaana ja merkityksellisenä vapaa-ajan toimintana. Tulosten valossa painetut ja sähköiset tekstit eivät ole toistensa kilpailijoita. Tämä käy ilmi siitä, että aktiiviset lukijat lukevat erilaisia tekstejä monipuolisesti. Varhaisnuoren lukemiseen sitoutuminen edellyttää niin kodin lukuilmapiirin tukea kuin varhaisnuoren omaa aktiivisuutta lukijana sekä positiivista asennetta lukemista kohtaan. ...
Keywords
lukutaito lukeminen monilukutaito varhaisnuoret
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105283276

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23988]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomalaisoppilaiden lukemiseen sitoutuminen, taustatekijät ja lukutaito : yhteyksien etsiminen polkuanalyysillä 

    Leino, Kaisa; Nissinen, Kari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)
  • "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa 

    Ekroos, Sini (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ...
  • Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme 

    Kairaluoma, Leila; Torppa, Minna; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenkielisten nuorten lukutaitoa ja sen taustalla olevia kognitiivisia tekijöitä. Artikkeli on ilmestynyt lehdessä Scientific Studies of Reading otsikolla ”The nature of and factors related ...
  • Suuntaa lukemiseen – kirjaimellisesti! 

    Hurme, Henrik; Virtanen, Alina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Lukutaidolla on aina ollut tärkeä asema omissa arjissamme, sillä lukeminen ja kirjallisuus ovat olleet osa jokapäiväistä elämäämme aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Eikä liene yllätys, että niin opintomme kuin työmmekin ...
  • Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla 

    Palonen, Anniina (2022)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet sekä lukusujuvuus (lukunopeus ja lukemisen ilmaisullisuus eli prosodia) ovat yhteydessä toisiinsa. Erityisesti tutkittiin, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre