Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Antti
dc.contributor.authorLiimatainen, Roope
dc.date.accessioned2021-05-28T09:42:56Z
dc.date.available2021-05-28T09:42:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76024
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, kuinka monikansallisen yhtiön liiketoiminnan laajentaminen Suomen IT-markkinalle on onnistunut kahden yritysoston avulla, ja kuinka ostaneen yrityksen arvioimat yritysostoilla saavutettavat synergiaedut ovat toteutuneet verrattuna tavoitteisiin. Tutkielma on toteutettu siten, että se sisältää sekä laadullisia että määrällisiä piirteitä, aineistona käytettiin ostaneen yrityksen projektidokumentteja sekä kolmea avainhenkilön teemahaastattelua. Yritysostojen päätavoitteena oli ostavan yrityksen ja ostettujen yritysten tuotteiden ja palveluiden ristiinmyynti (myynti toisen konserniyhtiön myyntiorganisaation toimesta). Ristiinmyynnin tavoitteesta noin 60% toteutui tarkastelujakson ollessa 2017 - 2019. Aiemmassa yrityskauppatutkimuksessa on havaittu, että yritysostoja toteuttavat yritykset keskittyvät usein liikevaihtoperusteisia synergiaetuja enemmän kustannusperusteisiin synergioihin, ja aiempi tutkimus on osoittanut, että kustannusperusteiset synergiaedut toteutuvat paremmin kuin liikevaihtoperusteiset, jota myös tämän pro gradu -tutkielman tutkimustulokset alleviivaavat. Tarkastelluissa yritysostoissa kustannusperusteiset tavoitteet toteutuivat paremmin kuin liikevaihtoperusteiset, mutta kustannussäästöt jäivät kokonaisuuden kannalta melko vähäisiksi. Yrityskauppaprosessien kompleksisen luonteen vuoksi kustannusperusteiset synergiaedut on yksinkertaisempi arvioida ennen yritys-kauppoja verrattuna liikevaihtoperusteisiin synergioihin, joissa on useampia muuttuvia tekijöitä, ja joihin myös loppuasiakkaan toimenpiteet vaikuttavat. Synergiaetujen toteuman lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin myös muita ostettujen yritysten taloudellisia lukuja, joilla pyrittiin luomaan kattava kokonaiskuva aihepiiristä, sekä siitä kuinka ostetut yritykset ovat suoriutuneet kauppojen jälkeen. Tutkimustulokset osoittavat myös ristiriitaisuutta maayhtiön ja ulkomaisen emoyhtiön näkökulmissa, yrityskauppojen toteuttamisen perimmäisen tarkoitusperän ollessa strateginen.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleYrityskauppojen arviointi synergiaetujen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105283269
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysosynergia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot