Yrityskauppojen arviointi synergiaetujen näkökulmasta
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, kuinka monikansallisen yhtiön liiketoiminnan laajentaminen Suomen IT-markkinalle on onnistunut kahden yritysoston avulla, ja kuinka ostaneen yrityksen arvioimat yritysostoilla saavutettavat synergiaedut ovat toteutuneet verrattuna tavoitteisiin. Tutkielma on toteutettu siten, että se sisältää sekä laadullisia että määrällisiä piirteitä, aineistona käytettiin ostaneen yrityksen projektidokumentteja sekä kolmea avainhenkilön teemahaastattelua. Yritysostojen päätavoitteena oli ostavan yrityksen ja ostettujen yritysten tuotteiden ja palveluiden ristiinmyynti (myynti toisen konserniyhtiön myyntiorganisaation toimesta). Ristiinmyynnin tavoitteesta noin 60% toteutui tarkastelujakson ollessa 2017 - 2019.
Aiemmassa yrityskauppatutkimuksessa on havaittu, että yritysostoja toteuttavat yritykset keskittyvät usein liikevaihtoperusteisia synergiaetuja enemmän kustannusperusteisiin synergioihin, ja aiempi tutkimus on osoittanut, että kustannusperusteiset synergiaedut toteutuvat paremmin kuin liikevaihtoperusteiset, jota myös tämän pro gradu -tutkielman tutkimustulokset alleviivaavat. Tarkastelluissa yritysostoissa kustannusperusteiset tavoitteet toteutuivat paremmin kuin liikevaihtoperusteiset, mutta kustannussäästöt jäivät kokonaisuuden kannalta melko vähäisiksi. Yrityskauppaprosessien kompleksisen luonteen vuoksi kustannusperusteiset synergiaedut on yksinkertaisempi arvioida ennen yritys-kauppoja verrattuna liikevaihtoperusteisiin synergioihin, joissa on useampia muuttuvia tekijöitä, ja joihin myös loppuasiakkaan toimenpiteet vaikuttavat. Synergiaetujen toteuman lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin myös muita ostettujen yritysten taloudellisia lukuja, joilla pyrittiin luomaan kattava kokonaiskuva aihepiiristä, sekä siitä kuinka ostetut yritykset ovat suoriutuneet kauppojen jälkeen. Tutkimustulokset osoittavat myös ristiriitaisuutta maayhtiön ja ulkomaisen emoyhtiön näkökulmissa, yrityskauppojen toteuttamisen perimmäisen tarkoitusperän ollessa strateginen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Constructing performance measurement model for the M&A integration project - Objectives and Key Results (OKR)
Luhtaniemi, Petrus (2020)Yrityskaupat ovat strategisia hankkeita, jotka voivat tuoda kummallekin osapuolelle erilaisia etuja kuten mahdollisuuden tehdä liiketoimintaa yhdessä tehokkaammin kuin erikseen. Synergiat ovatkin yksi yleisimmistä syistä ... -
Information technology integrations in M&A : synergy creation challenges
Vidqvist, Riku (2023)Yritysjärjestelyjä ja yritysostoja, erityisesti fuusioita, toteutetaan keinona saavuttaa epäorgaanista kasvua tai muita etuja, kuten synergioiden luominen kahden liiketoimintayksikön välille. Fuusiot vaativat valtavan ... -
Organisaatio muutoksessa - yrityskaupasta johtuva toimitilojen yhdistäminen työntekijöiden näkökulmasta: Case Barona Group Oy
Hautanen, Heidi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka suomalaisten henkilös-töpalvelualan yritysten, Baronan ja Opteamin, välisen yrityskaupasta johtuvan toimitilojen yhdistäminen on onnistunut työntekijöiden näkökulmasta. ... -
Valoon piirrettyjä kuvia : tarinoita ja tulkintoja sähköalan murroksesta hyvinvoinnin ja henkilöstöstrategian näkökulmasta
Syrjälä, Jari (Jyväskylän yliopisto, 2006) -
Oppilasarviointi alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Törmänen, Salla (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmia oppilasarviointiin musiikinopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankintamenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. ...