Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuotari, Pertti
dc.contributor.authorHuokuniemi, Vesa
dc.contributor.authorKarjalainen, Roosa
dc.date.accessioned2021-05-27T13:59:20Z
dc.date.available2021-05-27T13:59:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76001
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmamme tarkoitus oli selvittää lukiolaisten psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista nonlineaarisen pedagogiikan ja perinteisten opetusmenetelmien mukaisilla liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten tarpeiden tyydyttyminen ja tukahduttaminen erosivat opetusmenetelmien välillä sekä miten sukupuoli ja ikä olivat yhteydessä tyydyttymiseen ja tukahduttamiseen. Tutkimuksen kohdejoukko koostui kahden Keski-Suomessa sijaitsevan lukion oppilaista, joista tutkimukseen osallistui yhteensä 48 henkilöä. Aineiston kerääminen tapahtui syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistuville henkilöille pidettiin kaksi liikuntatuntia, joista ensimmäinen oli nonlineaarisen pedagogiikan mukainen ja toinen perinteisten opetusmenetelmien mukainen. Oppitunnit suunniteltiin nonlineaarisen pedagogiikan ja taidon oppimisen kirjallisuuden pohjalta. Molempien tuntien jälkeen oppilaat täyttivät kyselylomakkeen psykologisiin perustarpeisiin liittyen. Näiden perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista tutkittiin ”Psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen ja tukahduttaminen liikuntatunneilla” -mittarilla, jonka Anttila (2020) on suomentanut yhdessä asiantuntijaryhmän kanssa. Käytetty mittari muokattiin tätä tutkimusta varten yksittäistä liikuntatuntia koskevaksi. Mittarin validiteettia ja reliabiliteettia tarkasteltiin eksploratiivisen faktorianalyysin ja Cronbachin alfakertoimen avulla. Kyselylomakkeella kerättyä tutkimusdataa analysoitiin sekä riippu-mattomien otosten että riippuvien otosten T-testillä ja toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Tulosten mukaan oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen oli molempien opetusmenetelmien oppitunneilla keskivertoa korkeampaa ja tarpeiden tukahduttaminen puolestaan molemmilla opetusmenetelmillä keskivertoa alhaisempaa. Yli 17-vuotiaiden ikäluokka koki nonlineaarisen pedagogiikan tunnilla enemmän koettua pätevyyttä kuin alle 17-vuotiaiden ryhmä, mikä oli tutkimuksen ainoa tilastollisesti merkitsevä ero. Tuntien välisten erojen tarkastelun perusteella nonlineaarisen pedagogiikan mukaisten ja perinteisten opetusmenetelmien mukaisten tuntien välillä ei ollut tilastollisia eroja psykologisten perustarpeiden tyydyttymisessä ja tukahduttamisessa. Sukupuolella ja ikäluokalla ei ollut yhteyttä oppilaiden kokemuksiin opetusmenetelmien välisessä tarkastelussa.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to examine the satisfaction and frustration of the basic psychological needs of high school students during PE classes by using nonlinear pedagogy and traditional teaching methods. In addition, the aim was to find out the difference in the needs of satisfaction and frustration between these two teaching methods, and how gender and age are associated in satisfaction and frustration. The target group of this study consisted of students from two high schools located in Central Finland, of which a total of 48 students participated in the study. The data collection took place in autumn 2020. Participants in the study were given two PE classes, the first with a method of nonlinear pedagogy and the second with traditional teaching methods. The lessons were designed based on the nonlinear pedagogy and skill learning literature. After both lessons, students completed a questionnaire regarding basic psychological needs. Satisfaction and frustration of these basic needs were studied by using Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale questionnaire, which Anttila (2020) had translated into Finnish together with a group of experts. This questionnaire was modified for this study to refer to an individual PE class. The validity and reliability of the questionnaire were examined using exploratory factor analysis and the Cronbach’s alpha coefficient. The research data collected by the questionnaire were analyzed by both independent and dependent sample T-test and analysis of variance of repeated measurements. The results showed that the satisfaction of students' basic psychological needs was higher than average in the lessons of both teaching methods, and the frustration of needs in turn was lower than average in both teaching methods. The age group over 17 experienced more perceived competence in the nonlinear pedagogy class than the group under 17, which was the only statistically significant difference in the study. Based on an examination of the differences between lessons, there were no statistical differences in the satisfaction and frustration of basic psychological needs between the two teaching methods. Gender and age group have not association to students’ experiences in reviewing teaching methods.en
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othernonlineaarinen pedagogiikka
dc.subject.otherperinteiset opetusmenetelmät
dc.subject.otherpsykologisten perustarpeiden tyydyttyminen ja tukahduttaminen
dc.subject.otherliikuntamotivaatio
dc.subject.otheritsemääräämisteoria
dc.titleNonlineaarisen pedagogiikan yhteys lukioikäisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen ja tukahduttamiseen liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105273249
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoperustarpeet
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot