Nonlineaarisen pedagogiikan yhteys lukioikäisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen ja tukahduttamiseen liikuntatunneilla
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pro gradu -tutkielmamme tarkoitus oli selvittää lukiolaisten psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista nonlineaarisen pedagogiikan ja perinteisten opetusmenetelmien mukaisilla liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten tarpeiden tyydyttyminen ja tukahduttaminen erosivat opetusmenetelmien välillä sekä miten sukupuoli ja ikä olivat yhteydessä tyydyttymiseen ja tukahduttamiseen. Tutkimuksen kohdejoukko koostui kahden Keski-Suomessa sijaitsevan lukion oppilaista, joista tutkimukseen osallistui yhteensä 48 henkilöä. Aineiston kerääminen tapahtui syksyllä 2020.
Tutkimukseen osallistuville henkilöille pidettiin kaksi liikuntatuntia, joista ensimmäinen oli nonlineaarisen pedagogiikan mukainen ja toinen perinteisten opetusmenetelmien mukainen. Oppitunnit suunniteltiin nonlineaarisen pedagogiikan ja taidon oppimisen kirjallisuuden pohjalta. Molempien tuntien jälkeen oppilaat täyttivät kyselylomakkeen psykologisiin perustarpeisiin liittyen. Näiden perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista tutkittiin ”Psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen ja tukahduttaminen liikuntatunneilla” -mittarilla, jonka Anttila (2020) on suomentanut yhdessä asiantuntijaryhmän kanssa. Käytetty mittari muokattiin tätä tutkimusta varten yksittäistä liikuntatuntia koskevaksi. Mittarin validiteettia ja reliabiliteettia tarkasteltiin eksploratiivisen faktorianalyysin ja Cronbachin alfakertoimen avulla. Kyselylomakkeella kerättyä tutkimusdataa analysoitiin sekä riippu-mattomien otosten että riippuvien otosten T-testillä ja toistettujen mittausten varianssianalyysillä.
Tulosten mukaan oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen oli molempien opetusmenetelmien oppitunneilla keskivertoa korkeampaa ja tarpeiden tukahduttaminen puolestaan molemmilla opetusmenetelmillä keskivertoa alhaisempaa. Yli 17-vuotiaiden ikäluokka koki nonlineaarisen pedagogiikan tunnilla enemmän koettua pätevyyttä kuin alle 17-vuotiaiden ryhmä, mikä oli tutkimuksen ainoa tilastollisesti merkitsevä ero. Tuntien välisten erojen tarkastelun perusteella nonlineaarisen pedagogiikan mukaisten ja perinteisten opetusmenetelmien mukaisten tuntien välillä ei ollut tilastollisia eroja psykologisten perustarpeiden tyydyttymisessä ja tukahduttamisessa. Sukupuolella ja ikäluokalla ei ollut yhteyttä oppilaiden kokemuksiin opetusmenetelmien välisessä tarkastelussa.
...
The aim of this study was to examine the satisfaction and frustration of the basic psychological needs of high school students during PE classes by using nonlinear pedagogy and traditional teaching methods. In addition, the aim was to find out the difference in the needs of satisfaction and frustration between these two teaching methods, and how gender and age are associated in satisfaction and frustration. The target group of this study consisted of students from two high schools located in Central Finland, of which a total of 48 students participated in the study. The data collection took place in autumn 2020.
Participants in the study were given two PE classes, the first with a method of nonlinear pedagogy and the second with traditional teaching methods. The lessons were designed based on the nonlinear pedagogy and skill learning literature. After both lessons, students completed a questionnaire regarding basic psychological needs. Satisfaction and frustration of these basic needs were studied by using Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale questionnaire, which Anttila (2020) had translated into Finnish together with a group of experts. This questionnaire was modified for this study to refer to an individual PE class. The validity and reliability of the questionnaire were examined using exploratory factor analysis and the Cronbach’s alpha coefficient. The research data collected by the questionnaire were analyzed by both independent and dependent sample T-test and analysis of variance of repeated measurements.
The results showed that the satisfaction of students' basic psychological needs was higher than average in the lessons of both teaching methods, and the frustration of needs in turn was lower than average in both teaching methods. The age group over 17 experienced more perceived competence in the nonlinear pedagogy class than the group under 17, which was the only statistically significant difference in the study. Based on an examination of the differences between lessons, there were no statistical differences in the satisfaction and frustration of basic psychological needs between the two teaching methods. Gender and age group have not association to students’ experiences in reviewing teaching methods.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kahdeksasluokkalaisten kokemuksia nonlineaarisen pedagogiikan vaikutuksesta viihtyvyyteen liikuntatunnilla
Repo, Lotta; Broberg-Ahonen, Jessica (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kahdeksasluokkalaisten kokemuksia nonlineaarisen pedagogiikan käytöstä liikuntatunnilla. Nonlineaarisessa pedagogiikassa korostetaan oppimisympäristön merkitystä, ... -
Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
Anttila, Saana-Sofia (2020)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia 7. luokkalaisten oppilaiden kokemien psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteyksiä toisiinsa. Tutkimuksen ... -
Seka- ja erillisryhmät – psykologiset perustarpeet, motivaation laatu ja viihtyminen 7.–9.-luokkalaisten liikuntatunneilla
Hannu, Anni; Huovila, Niklas (2023)Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää seka- ja erillisryhmien sekä sukupuolten välisiä eroja psykologisten perustarpeiden tyydyttymisessä ja tukahduttamisessa, motivaation laadussa sekä koululiikuntaviihtymisessä. ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa
Kähkönen, Mikko (2018)Kähkönen, M. 2018. Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 78s., 4 liitettä. ... -
Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
Nummela, Iida (2018)Nummela, I. 2018. Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen – Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro ...