Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
Tekijät
Päivämäärä
2018Nummela, I. 2018. Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen – Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 98s., 4 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on oppilaiden liikuntamotivaatiosta ja oppilaiden motivoimisesta kohti liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien käsityksiä ja tietoisuutta liikuntamotivaatiosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä selvittää, millaisia motivoinnin keinoja liikunnanopettajat käyttävät kasvattaakseen oppilaiden liikuntamotivaatiota. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisena liikunnanopettajat kokevat oman vastuunsa oppilaiden kasvattamisessa ja motivoimisessa kohti liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yläkoulussa työskentelevää eri työkokemuksen omaavaa liikunnanopettajaa. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tarkoituksena oli kartoittaa haastateltavien liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä motivaatiosta sekä oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa. Tarkoituksena oli ymmärtää merkityksiä kokemuksien takana ja tätä kautta ymmärtää tutkittavaa ilmiötä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat pitivät motivaatiota keskeisenä asiana koululiikunnassa ja liikunnalliseen elämäntapaan kasvattamisessa. Tässä tutkimuksessa liikunnanopettajat kokivat opettajan persoonan, turvallisen ympäristön, oppilaiden autonomian kokemukset sekä liikuntatuntien ja opetuksen monipuolisuuden olevan keinoja, joilla oppilaita pystytään motivoimaan kohti liikunnallista elämäntapaa.
Asiasanat: liikuntamotivaatio, liikuntakasvatus, liikunnallinen elämäntapa, itsemääräämisteoria
...
Nummela, I. 2018. A physically active lifestyle - Physical education teachers' perceptions and experiences about physical motivation, Faculty of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master's thesis in Sport Pedagogy, 98 pp., 4 appendices.
The aim of this study was firstly to find out physical education teachers' perceptions and experiences about motivation and how to motivate students towards physically active lifestyle. Secondly, the aim was to survey teachers' knowledge about motivation and find out what kind of pedagogical and didactical methods teachers use to motivate students in physical education. Thirdly, the aim was to find out how the physical education teachers experience their own responsibility in educating and motivating students towards a physically active lifestyle.
The research was a qualitative study and the data were collected through theme interviews. Four physical education teachers with different work experience in the upper secondary school were interviewed in this study. The thesis was phenomenological-hermeneutical because it was intended to chart the experiences and the perceptions of motivation and motivating students. The purpose was to understand the meanings behind the experiences and try to understand the phenomenon of the study as comprehensively as possible.
Physical education teachers who participated in this research considered motivation as a key element in physical education. The physical education teachers experienced that the personality of a teacher, a safe atmosphere, the students’ experiences of autonomy and the versatility of physical education classes are the best ways to motivate students towards a physically active lifestyle.
Keywords: physical motivation, physical education, physically active lifestyle, self-determination theory
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa
Kähkönen, Mikko (2018)Kähkönen, M. 2018. Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 78s., 4 liitettä. ... -
Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä
Mattila, Salli (2019)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se ... -
Lasten motoristen taitojen ja koetun motorisen pätevyyden yhteys liikunnanopettajan antamaan liikunnalliseen tukeen
Heiskanen, Jannika (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lasten motoristen taitojen ja koetun motorisen pätevyyden yhteyttä liikunnanopettajan liikunnalliseen tukeen. Tutkielmassa tarkasteltiin lasten motorisia taitoja, koettua motorista ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
Aapro, Ville (2017)Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä ... -
Nappaako liikunta? : laadullinen tutkimus liikuntamotivaation ja fyysisen aktiivisuuden muutoksista seitsemän yläkouluikäisen kokemana
Saari, Jussi; Törmälehto, Mikko (2013)Saari, J. & Törmälehto, M. 2013. Nappaako liikunta? Laadullinen tutkimus liikuntamo-tivaation ja fyysisen aktiivisuuden muutoksista seitsemän yläkouluikäisen kokemana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.