Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia 7. luokkalaisten oppilaiden kokemien
psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä
viihtymisen yhteyksiä toisiinsa. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 7. luokan oppilaista
Lohjalta, Haukiputaalta ja Joensuusta. Kokonaisuudessaan tutkimukseen osallistui 466
oppilasta. Aineiston kerääminen tapahtui kahdessa osassa. Ensimmäinen osa aineistosta
kerättiin osana laajempaa koululiikuntaa ja Move! -mittausjärjestelmää käsittelevää
pitkittäistutkimusta ja toinen osa lisäotoksena. Aineiston keruu tapahtui syksyllä 2019.
Koululiikuntamotivaatiota kartoitettiin The Revised Perceived Locus of Causality in Physical
Education scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Viihtymistä tarkasteltiin Sport
Commitment Questionnaire-2 -mittarin Enjoyment subscale -osiolla. Psykologisten
perustarpeiden tutkimista varten suomennettiin Haerensin ym. (2015) koululiikuntaan
sovellettu Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale -mittari.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Käytettyjen mittareiden luotettavuutta
tarkasteltiin Cronbachin alfakertoimen sekä Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien
avulla. Lisäksi suomennetun psykologisia perustarpeita mittaavan mittarin validiteettia
tarkasteltiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla. Tutkimusdataa analysoitiin hierarkkisen
lineaarisen regressioanalyysin, T-testin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien avulla.
Tulosten mukaan viihtymistä selitti parhaiten sisäinen motivaatio sekä autonomian
tyydyttyminen. Myös pätevyyden tyydyttyminen selitti viihtymistä positiivisesti, kun taas
autonomian tukahduttaminen oli negatiivisesti yhteydessä viihtymiseen. Amotivaatio ja
ulkoinen säätely olivat tulosten mukaan negatiivisesti yhteydessä viihtymiseen
koululiikunnassa. Psykologisista perustarpeista autonomian tukahduttaminen oli yhteydessä
amotivaatioon ja ulkoiseen säätelyyn. Sekä pätevyyden että autonomian tyydyttyminen olivat
positiivisesti yhteydessä sisäiseen motivaatioon. Sosiaalisella yhteenkuuluvuudella ei ollut
tuloksien mukaan yhteyttä viihtymiseen tai motivaatioon koululiikunnassa.
...
The aim of this study was to evaluate associations between 7th grade students’ basic
psychological needs, PE motivation and enjoyment. The participants of the study were 466 7th
graders from Finland. The material for the study was collected in two parts in autumn 2019.
The first part was collected as a part of a longitudinal study. The second part was collected for
the purposes of this study.
PE motivation was examined with the Finnish version of The Revised Perceived Locus of
Causality in Physical Education Scale. The enjoyment was measured using the Finnish version
of Enjoyment subscale in Sport Commitment Questionnaire-2. In order to measure basic
psychological needs the Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale
by Haerens et al. (2015) was translated to Finnish. The study was quantitative. The reliability
and validity of the study were examined using Cronbach’s alpha coefficients, Pearson’s
correlation coefficients and explorative factor analyses. The data was analyzed using
hierarchical linear regression, T-test and Pearson’s correlation coefficient.
According to the results, intrinsic motivation was related to enjoyment. Also, satisfaction of
need for autonomy and competence were related to enjoyment while frustration of need for
autonomy was negatively linked to enjoyment. Amotivation and external regulation were
negatively linked to enjoyment in PE. Frustration of need for autonomy was related to
amotivation and external regulation while satisfaction of autonomy and competence were
positively linked to intrinsic motivation. According to this study the need for relatedness was
not linked to enjoyment or motivation on physical education.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koululiikuntamotivaation, tavoiteorientaation ja koululiikunnassa viihtymisen muutokset peruskoulusta lukioon
Korkalainen, Sari; Rantala, Essi (2014) -
Seka- ja erillisryhmät – psykologiset perustarpeet, motivaation laatu ja viihtyminen 7.–9.-luokkalaisten liikuntatunneilla
Hannu, Anni; Huovila, Niklas (2023)Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää seka- ja erillisryhmien sekä sukupuolten välisiä eroja psykologisten perustarpeiden tyydyttymisessä ja tukahduttamisessa, motivaation laadussa sekä koululiikuntaviihtymisessä. ... -
Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
Gråstén, Arto (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli testata itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 1985, 1991, 2000) ja tavoiteorientaatioteorian (Nicholls 1989) yhdistelmää sekä analysoida kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ... -
Nonlineaarisen pedagogiikan yhteys lukioikäisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen ja tukahduttamiseen liikuntatunneilla
Huokuniemi, Vesa; Karjalainen, Roosa (2021)Pro gradu -tutkielmamme tarkoitus oli selvittää lukiolaisten psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista nonlineaarisen pedagogiikan ja perinteisten opetusmenetelmien mukaisilla liikuntatunneilla. Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.