Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaliranta, Mika
dc.contributor.authorKariluoto, Sami
dc.date.accessioned2021-05-24T14:47:53Z
dc.date.available2021-05-24T14:47:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75924
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkitaan Suomen taksilain uudistuksen markkinavaikutuksia. Kuluttajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä taksiuudistuksen seurauksiin, joten on tärkeä tutkia onko Suomen taksilain uudistus onnistunut. Tässä tutkimuksessa perehdytään, miten taksilain uudistus on vaikuttanut taksialan hinnoitteluun, alueellisiin hintaeroihin sekä mitkä tekijät ovat vaikuttavat hintaerojen syntymiseen. Tutkimuksen aineistona käytetään paneeliaineistoa, jossa mitataan 537 Suomen taksiyrittäjän taksimatkojen hinnoittelua viiden vuosineljänneksen ajan, heti taksilain uudistuksen voimaanastumisen jälkeen. Aineistoa analysoidaan t-testin, varianssianalyysin sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tässä tutkimuksessa selvisi, että taksimatkojen hinnat ovat kasvaneet koko Suomen tasolla 10,3 prosenttia vuoden 2020 loppuun mennessä. Hinnat kasvoivat enemmän suurissa kaupungeissa verrattuna maaseudun kuntiin. Taksimatkojen hintojen kasvu on toteutettu hinnoittelustrategian muutoksella, jossa taksimatkojen hinnoitteluperusteisiin lisättiin taksimatkan aikaan perustuva hinnoittelu. Taksiliiketoiminnan kustannusten kohoaminen selittää noin 35 prosenttia taksimatkojen hintojen kasvusta. Taksien hintojen reaalinen kasvu, josta on poistettu taksiliiketoiminnan kustannukset, oli koko Suomen tasolla 6,6 prosenttia vuoden 2020 joulukuun lopussa. Keskimääräisten hintojen kasvusta huolimatta, taksimatkojen kilpailuttaminen on mahdollistanut lähes saman hintaisten taksimatkojen hyödyntämisen kuin ennne taksilain uudististusta koko Suomessa. Uuden teknologian taksiyritykset (Uber, Yango ym.) tulivat Suomen taksimarkkinoille heti taksiuudistuksen jälkeen. Nämä yritykset tarjosivat jopa 36,5 prosenttia halvempia taksimatkoja kuin perinteiset taksit. Tutkimuksen tulokset ovat pääasiallisesti linjassa aikaisemman tutkimuksen sekä teorian kanssa.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertaksimarkkinat
dc.subject.othertaksiuudistus
dc.subject.othertaksisääntely
dc.titleSuomen taksisääntelyn purkamisen vaikutukset taksimarkkinoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243183
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaloustiedefi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2041
dc.subject.ysotaksit
dc.subject.ysohinnat
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysosääntely
dc.subject.ysokilpailu (toiminta)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot