Suomen taksisääntelyn purkamisen vaikutukset taksimarkkinoihin
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Suomen taksilain uudistuksen markkinavaikutuksia.
Kuluttajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä taksiuudistuksen seurauksiin, joten on
tärkeä tutkia onko Suomen taksilain uudistus onnistunut. Tässä tutkimuksessa
perehdytään, miten taksilain uudistus on vaikuttanut taksialan hinnoitteluun,
alueellisiin hintaeroihin sekä mitkä tekijät ovat vaikuttavat hintaerojen syntymiseen.
Tutkimuksen aineistona käytetään paneeliaineistoa, jossa mitataan 537 Suomen
taksiyrittäjän taksimatkojen hinnoittelua viiden vuosineljänneksen ajan, heti taksilain
uudistuksen voimaanastumisen jälkeen. Aineistoa analysoidaan t-testin,
varianssianalyysin sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tässä tutkimuksessa
selvisi, että taksimatkojen hinnat ovat kasvaneet koko Suomen tasolla 10,3 prosenttia
vuoden 2020 loppuun mennessä. Hinnat kasvoivat enemmän suurissa kaupungeissa
verrattuna maaseudun kuntiin. Taksimatkojen hintojen kasvu on toteutettu
hinnoittelustrategian muutoksella, jossa taksimatkojen hinnoitteluperusteisiin lisättiin
taksimatkan aikaan perustuva hinnoittelu. Taksiliiketoiminnan kustannusten
kohoaminen selittää noin 35 prosenttia taksimatkojen hintojen kasvusta. Taksien
hintojen reaalinen kasvu, josta on poistettu taksiliiketoiminnan kustannukset, oli koko
Suomen tasolla 6,6 prosenttia vuoden 2020 joulukuun lopussa. Keskimääräisten
hintojen kasvusta huolimatta, taksimatkojen kilpailuttaminen on mahdollistanut lähes
saman hintaisten taksimatkojen hyödyntämisen kuin ennne taksilain uudististusta
koko Suomessa. Uuden teknologian taksiyritykset (Uber, Yango ym.) tulivat Suomen
taksimarkkinoille heti taksiuudistuksen jälkeen. Nämä yritykset tarjosivat jopa 36,5
prosenttia halvempia taksimatkoja kuin perinteiset taksit. Tutkimuksen tulokset ovat
pääasiallisesti linjassa aikaisemman tutkimuksen sekä teorian kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
Hartikainen, Sanni (2022)Tämä liikunnan yhteiskuntatieteiden ja markkinoinnin kaksoisgradututkielma tarkastelee televisioidun urheilun mediakenttää Suomessa sekä alan toimijoiden käsityksiä asiakkaiden sitouttamisesta urheilupalveluun. Tutkimus ... -
Kilpailun vääristyminen vai tarjonnan kurjistuminen? : diskurssianalyysi Yle-lain uudistuksen vaikutuksista Helsingin Sanomien kommenttipalstoilla
Koskinen, Juuso (2021)Verovaroin rahoitetun Yleisradio Oy:n uudet tekstimuotoiset palvelut mielletään kaupallisen median näkökulmasta alan kilpailutilannetta merkittävällä tavalla vääristäväksi tekijäksi. Euroopan komissiolle vuonna 2017 tehty ... -
Perception-based pricing strategies for mobile services in customer marketing context
Munnukka, Juha (University of Jyväskylä, 2004)Traditional pricing research has focused on analysing price setting procedures and cost or competition based pricing strategies. Customer- or perception-oriented pricing strategies have been left on little attention among ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutus verkkokaupan kilpailuetuun
Räsänen, Iiro (2018)Verkkokaupankäynnin määrä kasvaa jatkuvasti ja kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy entisestään. Kilpailijoista erottautuminen kasvavilla markkinoilla on kuitenkin vaikeaa, sillä verkkokauppojen on kohtalaisen helppoa ... -
Ulkoisten kilpailutekijöiden vaikutus case-yrityksen kilpailukykyyn
Hänninen, Sarah (2021)Kandidaatin tutkielmassa on analysoitu kaupan alalla toimivan yrityksen ulkoista kilpailuympäristöä. Tutkielmassa on selvitetty, miten ulkoinen kilpailuympäristö huomioidaan case-yrityksen päätöksenteossa ja miten se ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.