Suomen taksisääntelyn purkamisen vaikutukset taksimarkkinoihin
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Suomen taksilain uudistuksen markkinavaikutuksia.
Kuluttajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä taksiuudistuksen seurauksiin, joten on
tärkeä tutkia onko Suomen taksilain uudistus onnistunut. Tässä tutkimuksessa
perehdytään, miten taksilain uudistus on vaikuttanut taksialan hinnoitteluun,
alueellisiin hintaeroihin sekä mitkä tekijät ovat vaikuttavat hintaerojen syntymiseen.
Tutkimuksen aineistona käytetään paneeliaineistoa, jossa mitataan 537 Suomen
taksiyrittäjän taksimatkojen hinnoittelua viiden vuosineljänneksen ajan, heti taksilain
uudistuksen voimaanastumisen jälkeen. Aineistoa analysoidaan t-testin,
varianssianalyysin sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tässä tutkimuksessa
selvisi, että taksimatkojen hinnat ovat kasvaneet koko Suomen tasolla 10,3 prosenttia
vuoden 2020 loppuun mennessä. Hinnat kasvoivat enemmän suurissa kaupungeissa
verrattuna maaseudun kuntiin. Taksimatkojen hintojen kasvu on toteutettu
hinnoittelustrategian muutoksella, jossa taksimatkojen hinnoitteluperusteisiin lisättiin
taksimatkan aikaan perustuva hinnoittelu. Taksiliiketoiminnan kustannusten
kohoaminen selittää noin 35 prosenttia taksimatkojen hintojen kasvusta. Taksien
hintojen reaalinen kasvu, josta on poistettu taksiliiketoiminnan kustannukset, oli koko
Suomen tasolla 6,6 prosenttia vuoden 2020 joulukuun lopussa. Keskimääräisten
hintojen kasvusta huolimatta, taksimatkojen kilpailuttaminen on mahdollistanut lähes
saman hintaisten taksimatkojen hyödyntämisen kuin ennne taksilain uudististusta
koko Suomessa. Uuden teknologian taksiyritykset (Uber, Yango ym.) tulivat Suomen
taksimarkkinoille heti taksiuudistuksen jälkeen. Nämä yritykset tarjosivat jopa 36,5
prosenttia halvempia taksimatkoja kuin perinteiset taksit. Tutkimuksen tulokset ovat
pääasiallisesti linjassa aikaisemman tutkimuksen sekä teorian kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kilpailun vääristyminen vai tarjonnan kurjistuminen? : diskurssianalyysi Yle-lain uudistuksen vaikutuksista Helsingin Sanomien kommenttipalstoilla
Koskinen, Juuso (2021)Verovaroin rahoitetun Yleisradio Oy:n uudet tekstimuotoiset palvelut mielletään kaupallisen median näkökulmasta alan kilpailutilannetta merkittävällä tavalla vääristäväksi tekijäksi. Euroopan komissiolle vuonna 2017 tehty ... -
Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
Hartikainen, Sanni (2022)Tämä liikunnan yhteiskuntatieteiden ja markkinoinnin kaksoisgradututkielma tarkastelee televisioidun urheilun mediakenttää Suomessa sekä alan toimijoiden käsityksiä asiakkaiden sitouttamisesta urheilupalveluun. Tutkimus ... -
Perception-based pricing strategies for mobile services in customer marketing context
Munnukka, Juha (University of Jyväskylä, 2004)Traditional pricing research has focused on analysing price setting procedures and cost or competition based pricing strategies. Customer- or perception-oriented pricing strategies have been left on little attention among ... -
Rahoituskiihdyttimen vaikutukset taloussuhdanteisiin Suomessa 1990-2012
Taskinen, Lauri (2013)Työssä selvitetään, kuinka rahoituskiihdytin toimii, eli kuinka muutokset luottomarkkinaolosuhteissa voimistavat sekä talouden nousu- että laskusuhdannetta. Keskeistä on se, että pankkien luotonluonti ja muiden rahoittajien ... -
Kaupungistumisen vaikutukset asuntojen hintakehitykseen Suomessa
Salo, Tommi (2017)Viimeisten vuosien aikana asuminen sekä työpaikat ovat keskittyneet yhä enemmän kasvukeskuksiin. Tutkielman tarkoitus on tuoda esiin kaupungistumisen näkökulma havainnoitaessa asuntojen hintojen kehittymistä. Poliittista ...