dc.contributor.advisor | Maliranta, Mika | |
dc.contributor.author | Kariluoto, Sami | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T14:47:53Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T14:47:53Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75924 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkitaan Suomen taksilain uudistuksen markkinavaikutuksia.
Kuluttajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä taksiuudistuksen seurauksiin, joten on
tärkeä tutkia onko Suomen taksilain uudistus onnistunut. Tässä tutkimuksessa
perehdytään, miten taksilain uudistus on vaikuttanut taksialan hinnoitteluun,
alueellisiin hintaeroihin sekä mitkä tekijät ovat vaikuttavat hintaerojen syntymiseen.
Tutkimuksen aineistona käytetään paneeliaineistoa, jossa mitataan 537 Suomen
taksiyrittäjän taksimatkojen hinnoittelua viiden vuosineljänneksen ajan, heti taksilain
uudistuksen voimaanastumisen jälkeen. Aineistoa analysoidaan t-testin,
varianssianalyysin sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tässä tutkimuksessa
selvisi, että taksimatkojen hinnat ovat kasvaneet koko Suomen tasolla 10,3 prosenttia
vuoden 2020 loppuun mennessä. Hinnat kasvoivat enemmän suurissa kaupungeissa
verrattuna maaseudun kuntiin. Taksimatkojen hintojen kasvu on toteutettu
hinnoittelustrategian muutoksella, jossa taksimatkojen hinnoitteluperusteisiin lisättiin
taksimatkan aikaan perustuva hinnoittelu. Taksiliiketoiminnan kustannusten
kohoaminen selittää noin 35 prosenttia taksimatkojen hintojen kasvusta. Taksien
hintojen reaalinen kasvu, josta on poistettu taksiliiketoiminnan kustannukset, oli koko
Suomen tasolla 6,6 prosenttia vuoden 2020 joulukuun lopussa. Keskimääräisten
hintojen kasvusta huolimatta, taksimatkojen kilpailuttaminen on mahdollistanut lähes
saman hintaisten taksimatkojen hyödyntämisen kuin ennne taksilain uudististusta
koko Suomessa. Uuden teknologian taksiyritykset (Uber, Yango ym.) tulivat Suomen
taksimarkkinoille heti taksiuudistuksen jälkeen. Nämä yritykset tarjosivat jopa 36,5
prosenttia halvempia taksimatkoja kuin perinteiset taksit. Tutkimuksen tulokset ovat
pääasiallisesti linjassa aikaisemman tutkimuksen sekä teorian kanssa. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | taksimarkkinat | |
dc.subject.other | taksiuudistus | |
dc.subject.other | taksisääntely | |
dc.title | Suomen taksisääntelyn purkamisen vaikutukset taksimarkkinoihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105243183 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taloustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Economics | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 2041 | |
dc.subject.yso | taksit | |
dc.subject.yso | hinnat | |
dc.subject.yso | palvelut | |
dc.subject.yso | sääntely | |
dc.subject.yso | kilpailu (toiminta) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |